Melós de vedella sobre crema de patata i xips de carxofa.

El cap de setmana passat, la meva mare em va ensenyar a fer aquesta recepta de nom tan llarg com deliciosa. La major part la va fer ella, i jo que anava apuntant només em vaig cuidar de la crema de patata i les carxofes (s’ha d’explicar tot… jeje). Va quedar tan bona que vam decidir fer-li fotos per publicar-la. Van ser dos dies molt productius, entre això, la recepta del 15 i el pastís d’aniversari de la iaia, que ja us ensenyaré més endavant, vam menjar molt bé! Tot s’hi val per agafar forces per treballar durant la setmana… Ah i a més a més em vaig decidir a fer una pàgina del blog, al facebook i si voleu us podeu fer fans ;)

Últimament sembla que aquest plat s’hagi posat de moda: el podem tornar a trobar a les cartes dels restaurants i fins i tot en algun menú. Tot i que nosaltres hem fet servir una part de la vedella anomenada “conill”, la meva mare diu que és millor fer servir les galtes, ja que són menys fibroses. De totes maneres si ho feu tal i com expliquem, us quedarà molt tendre i super gustós! És una recepta ideal per preparar el dia abans, ja que s’ha d’estar al forn durant tota la nit! Necessita una mica de paciència, però a la vegada tampoc porta gaire feina.

Anem a la recepta!

Ingredients:

Per 4-5 persones:

1 kg de “conill” de vedella (o bé galtes) tallat a tacs.

Per la maceració: oli d’oliva, sal, pebre, 1 fulla de llaurer, unes branquetes de farigola seca o romaní, 2 gots de vi negre, 1 got de vi blanc, 1 ceba, 3 pastanagues, 1 porro, 2 tomàquets vermells i 2 grans d’all pelats. A part: una tassa de brou.

Opcional per la salsa: vi ranci, i licor de mandarina o ratafia.

Per la crema de patates: 4 patates, aigua, un pessic de sal, 1 cullerada de mantega.

Per les carxofes: oli d’oliva i 4 carxofes.

Com ho fem?

1_ La tarda del dia abans: Posem la carn en una cassola de fang, amb oli d’oliva, sal i pebre. La barregem perquè quedi tota ben impregnada.

Hi afegim les verdures tallades a rodanxes o trossos mitjans, els alls, la farigola i el llaurer, que quedi tot ben repartit. Finalment hi aboquem els vins. Ho deixem macerar tota la tarda. 

2_ Abans d’anar a dormir, hi afegim la tassa de brou (també podeu reduïr la quantitat de vi) i posem la cassola al forn. Ho deixem coure durant 8 hores a 80ºC, tota la nit.

3_ L’endemà al matí, separem la carn i la reservem, ben tapada perquè no s’eixugui. Retirem les branquetes de farigola, el llaurer i els alls. Triturem tota la resta (el suc i les verdures). És aquí on hi podem afegir una miqueta de vi ranci, licor de mandarina o ratafia.

A la mateixa cassola de fang on l’hem cuit deixem reduïr aquest suc que hem triturat, durant una hora i mitja o dues, fins que agafi textura de salsa.

Si encara no l’hem de servir i ja tenim la salsa reduïda, hi podem tornar a barrejar la carn i tapar-ho, d’aquesta manera la carn es conservarà toveta i quedarà impregnada amb la salsa.

4_ A part, fem la crema de patata: les pelem i posem a bullir durant mitja hora (depèn de la mida) amb aigua i un pessic de sal. Les colem guardant l’aigua de cocció. Les triturem amb una miqueta de mantega i una miqueta d’aigua de cocció que ens ajudarà a aconseguir la textura de crema.

5_ També fem les xips de carxofa: les pelem i tallem ben finetes i les fregim en oli d’oliva.

6_ Ja podem muntar el plat: la crema de patata a sota, la carn, salsa i xips de carxofa. També hi queda molt bé una mica d’oli de julivert si en teniu de fet.

Comments

  1. Bona dia Bet! M’agrada això que es faci sola al forn i no haver d’embrutar els fogons. Ja vas poder dormir tota la nit?

  2. Carai quin plat! Amb aquest temps de cocció si que ha de quedar melòs. Te una pinta exquisita.
    Una abraçada

  3. Buffs!!!! Porta una mica de pa que li sucarem!!! quina bona pinta!!! Ja sabem d’on et bé el do culinari. Ja pots ben felicitar a la teva mare i si vol que te’n ensenyi més d’aquestes delicies.
    Motls petonets guapíssima

  4. Jo tinc galtes al congelador i ténen un destí semblant a aquest que presentes. Prendré nota de la recepta i ja veurem com queda. Estic d’acord amb ta mare… millor galtes que conill… molt millor.
    Petons Bet!
    Àngel

  5. Vet aquí una cocció a baixa temperatura casolana, segur que queda brutal!!

  6. Només de veure el plat ja agafen ganes de d’agafar la forquilla i sucar-hi pa.

  7. 1. Quina pinta, Verge santíiiiiiiisssima!!!
    2. Quan em convides a dinar? :P
    3. Super fan al facebook!!!!

    Petonets bonica!
    Sandra

  8. Sí, aquest és un altre del que faré i agradaré… Més de 5 hores al forn per mi serà batre un record.. Em fa un mica de iuiu lo de les 8 hores de nit… però poden ser de dia, oi? i menjar l’un demà?

    • Moncositama says:

      Agradare!! Volia escriure agradarà!!! Fan Face!

    • Montse!! oitan que el pots fer de dia, així pots estar pendent del forn! de totes maneres la meva mare m’ha dit que si es fa amb galtes potser no necessita tant temps de cocció… Suposo que amb sis hores o sis i mitja ja n’hi hauria prou!

  9. Nenaaaa!!! amb els meus follons s´ha m´ha passat aquesta maravella!!! això está per sucar-hi molt pa,. Aquesta recepta sembla la de la peli de la Juli&Julia, que no s´en va a dormir..ja ja, no et pensis que la penso fer!!!! i tant!!!:))) Muaks

  10. Felicita a la teva mare si us plau que això és brutal!!!!!!!!!!!!!! Em resulta molt fàcil imaginar el sabor.. i mira que ja he sopat però si em poses un plat al davant no deixo res!!!
    Petons

  11. Les receptes de la mare no fallen mai. Quina sort tenir una mare tan bona cuinera!

  12. Aquest és un d’aquells plats que un gaudeix de cuinar-lo i de menjar-lo .
    Ai les mers, que en saben!!!

  13. Hola!!

    Mercè: és veritat, per això deia que es necessitava paciència però que alhora no portava gaire feina… i sí que vaig poder dormir perquè en el seu moment no ho vaig entendre, no sabia que estava al forn! em pensava que l’hi posaríem l’endemà al matí… ;)
    Cris: moltes gràcies, la veritat és que estava boníssim!
    Catieu: ja li diré, però normalment també es llegeix tots els comentaris! jeje ai que n’era de bo sucat amb pa!
    Àngel: doncs ja estaré al cas per veure la teva versió! de totes maneres no sé si llavors canvia una mica el temps de cocció…
    Òscar: queda brutalíssim! com en saps jejeje!
    Carmina: doncs ja tens raó ja, ara mateix me’n tornaria a menjar!
    Sandra: síii oitan que et convido a dinar! jeje gràcies guapa!
    Silvia: a si? no la conec aquesta pel·lícula, la buscaré!! vaig gastar un munt de pa jejejeje, ok ja espero veure la teva versió!!
    Eri: moltes gràcies guapa, ja li diré!! ai… jo ara mateix també me’n menjaria!!
    Gemma: tens tota la raó, la veritat és que m’ha ensenyat moltes coses!
    Dolors: benvinguda al blog! tens tota la raó, jo també penso que en saben molt! realment vam disfrutar, sobretot sucant el pa jeje.

    Petons i gràcies a tots per la visita :)

  14. Nyam, nyam!!! M’encanta la carxofa i he vist unes receptes que fan venir salivera… Aquest melós de vedella té una pinta espectacular!!!

  15. Avui si que m’he COPIAT el teu mètode … o potser millor el de la teva mare.. :).
    Volia fer cua de bou aquest cap de setmana i he canviat el mètode al teu. Ara ja reduint la salsa i a veure demà quin és el resultat…

    Com que jo sense “pijades”, ja no seria jo.. :), he canviat la típica cassola de fang per una Römertopf de fang també… :). Però en el fons és el mareix…

  16. Bet, ara mateix tinc la carn macerant.

  17. Hola!!

    Anna: a mi també m’encanta la carxofa, és boníssima!! i el melós estava molt bo, ja has vist que a part d’unes quantes hores no porta gaire feina ;)
    Ricard: doncs a ella li agradaria saber fer cua, fe molt temps que ho diu! ja li ensenyaré la teva recepta. Confesso que he hagut de buscar el tipus de cassola que m’has dit! ja espero que m’expliquis si us ha agradat la recepta!
    Mercè: i tu igualment, jejeje us ha agradat??

    Una abraçada i gràcies per la visita!

  18. Hola Bet,

    Gràcies per afegir-te a la Penedesfera http://www.penedesfera.cat, la comunitat de blocaires de l’Anoia, l’Alt i el Baix Penedès i el Garraf.

    T’agrairíem que per a difondre i augmentar la xarxa facis un link del teu bloc cap al portal. A la barra lateral trobaràs logos i consells per millorar la visibilitat a la Penedesfera.

    Recorda que al web trobaràs tot un seguit d’eines per tal de millorar la comunicació i la participació entre els penedesencs a internet.

    Salutacions i felicitats pel bloc!

    Daniel García Peris
    http://www.danielgarciaperis.cat

  19. Va ser un exit Bet…!!. El meu fill em va dir que li agradava més la versió teva que la meva habitual. La cua de bou és un plat que ens agrada molt ja que és molt melosa..

    Però vaig fer EXACTAMENT el que tu expliques. Potser una mica més de vi negre, però per la resta igual. Per acompanyar, arròs a la vaporera.

    La cassola Römertopf, és una de les meves pijades comprada a Vinçon. Fa el menjar bo i l’utilitzo per aquestes coses. Com té tapa la deixo al forn sense por i tampoc embruta… però no és pas cap estri imprescindible…

    • Hola Ricard! com m’alegro que us agradés tant, quan vaig llegir que faries la recepta ja esperava la vostra opinió jeje.
      Doncs com que també tenim ganes de fer cua de bou, provarem de fer-ho així. I l’arròs de l’acompanyament trobo que és molt bona idea.
      Al costat de casa meva hi ha una clínica oftalmològica on cada any organitzen un mercat benèfic. Sempre entro a xafardejar però mai compro coses… però recordo perfectament que a l’últim hi havia una cassola d’aquestes! ves a saber, potser algú se l’havia comprat sense saber per què servia… i de fet jo no li vaig fer gaire cas perquè no sabia exactament què era, ara ja ho sé!
      Una abraçada i gràcies pel comentari.

  20. La teva mare i tu sou dos artistes…i tens raó, cal cuinar, menjar i recuperar forces durant el finde, per poder afrontar la setmana amb serenor!!! Petons!

Trackbacks

  1. […] menys estona de cocció ja que són més tendres. Vaig pensar que un procediment semblant al melós de vedella que tant us agrada hi quedaria la mar de bé i així ha estat! D’altra banda, el parmentier […]

Moltes gràcies per la teva visita!! :) si ho vols, pots escriure un comentari aquí:

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.