Coca de recapte.

Ben mirat, el setembre tampoc és un mes tan dolent, nosaltres l’hem agafat amb moltes ganes!
Ganes d’encendre els fogons un altre cop, de tornar-vos a portar l’esmorzar cada diumenge, de gaudir del bon temps sense la necessitat de passar molta calor… Ganes de tastar rutes i de veure com la resta de blogs també es van despertant d’aquest son vacacional… ;)

fotografia2

La coca de recapte és fàcil, generalment agrada a tothom i és ideal per quan feu sopars informals. Ja veureu que la massa no té cap complicació.

Diuen que els dies festius, s’elaborava amb els aliments que es recollien entre tots els veïns per fer un dinar popular. Es coïa al forn del poble i després es repartia entre els assistents.

Algunes masies tenien forn de llenya i pastaven el pa ells mateixos. La coca de recapte es fa amb una base de pasta de  pa (tot i que també s’hi pot afegir oli d’oliva), així que en guardaven una porció per estirar-la ben fina i guarnir-la amb les verdures que tenien. A part de verdura també s’hi posava peix salat com per exemple arengades. I si havien fet la matança del porc hi posaven butifarra.

Fotografia1
Si visiteu qualsevol forn, fira o mercat de les terres de Lleida i Tarragona, segurament trobareu coques de recapte. Hi ha llocs on també rep el nom de “Cóc”.
Així mateix, pels volts de maig es celebra el FiraCóc a Tàrrega, un esdeveniment que no us podeu perdre! ;)

Mentrestant… Anem a la recepta?

Ingredients:

Per dues coques com les que veieu

La massa: 400g de farina, 200ml d’aigua, 50ml d’oli d’oliva, 1 culleradeta de sal, 25g de llevat fresc.
Escalivada: 2 pebrots, 2albergínies i 4 cebes.
Melmelada de tomàquet*
Anxoves**

Com ho fem?

1_ Primer de tot preparem l’escalivada posant tots els ingredients al forn, sense pelar i amb un raig d’oli. Courem a  200ºC durant 45 minuts aproximadament, donant-los la volta una vegada. Després els traiem i els deixem refredar en una olla, tapats. Seguidament els pelem i els deixem a punt per guarnir la coca.

2_ Preparem la massa: posem la farina en un bol i desfem el llevat amb els dits, seguidament ja podem afegir la resta dels ingredients i amassar fins que no se’ns enganxi a les mans (és ràpid de fer).

3_ Estirem la massa, l’hem de deixar bastant fina (0,5cm) ja que al forn puja. Escampem per la base una capeta fina de melmelada de tomàquet. La guarnim amb l’escalivada i enfornem durant 25 minuts a 200ºC. La treiem del forn, afegim les anxoves i un bon raig d’oli d’oliva. Enfornem 5 minuts més.

Notes:

*La melmelada de tomàquet és substituïble per un bon sofregit. Podeu provar-ho, hi dóna un toc diferent,de contrast i molt bo.
**En aquest cas porta anxoves, però les podeu substituïr pel que volgueu: botifarra, tonyina, formatge de cabra, arengades, etc.

Comments

  1. A mi m’agrada el septembre tot i que això impliqui que només em queden 4 setmanes (comptant aquesta) per a descansar… jejejje
    A casa agrada molt la coca de recapte, i jo com que no sóc de pebrot doncs no me l’hi posso. És lo bó que te aquesta recepta, que hi pots posar tot el que vulguis. Això si, mai hi havia posat ceba i m’agrada, la próxima vegada hi va :)
    Petons

  2. Em sembla que t’ha quedat molt bona, Bet! Per l’aspecte que té es menja sola. Això d’afegir-hi melmelada de tomàquet m’ha encantat, tot i que és cert que si algú no és gaire amant de contrastos amb un sofregit també ha de quedar ben bona! Petons

  3. Per mi el setembre és molt especial!!! i m’encanta, així que no és un problema i menys si tinc una coca de recapte davant! jajajajajaja, té una pinta increible. Molts petonets bonica

  4. Aquesta coca és espectacular a la vista, i suposo que encara més al paladar!

  5. Mare meva!!! M’acabes de contagiar aquest optimisme de setembre…. la veritat és que és el que té la tornada a la rutina: horaris, feina… però també recuperar hàbits i aficions que no sé perquè, durant la dolce far niente se’ns obliden.
    M’encanta aquesta coca, la provaré ;)

  6. Bet; A mí, ara em bé el “síndrome vacacional”, doncs començo les vacançes el día 9 de setembre, per tant el setembre és un molt bon mes, per descansar.
    Les coques de recapte, com molt bé dius Bet, eren tots els recolliments que es feien de totes les cases, per tal de fer unes bones coques i pans amb tot el que és recollía. A Balaguer (La Noguera) -per exemple- he vist parades d’aquestes coques, també amb carbassons, albergínies. carxofes… en fi un munt de posibilitats força elevada¡¡
    Salutacions Bet¡¡ :O) :O)

  7. Hola! Acabo de tornar de les vacances i passo a saludar, tinc molta feina atrassada amb els blogs :)
    Ja veig que tots estem tristos pel final de les vacances, je je je…però amb unes coques com aquestes segur que la síndorme post vacacional serà més lleugera de portar :)

  8. Hola reina! Quines ganes de tornar a reprendre la rutina blocaire… setembre m’agrada, però si tingués vacances més, que tornar a la feina ha estat dur, mooooolt dur jijijiji
    La coca de recapte m’agrada moltíssim, t’ha quedat fantàstica…. i me n’has fet venir moltes ganes!
    Petonets
    Sandra

  9. T’ha quedat una coca fantàstica! Vaja com sempre! ;)
    El setembre a mi també m’agrada molt però t’haig de confessar que és una mica estressant quan tens 3 canalles que tornen a escola i se’ls hi ha de preparar TOT! Però m’agrada… el material escolar, els llibres, calendaris, …
    Bentornada!!! Serà fantàstic poder continuar llegint les teves propostes genials! Petons! :)

    Nuni
    http://cuinetes.bloks.cat

  10. Bon retorn, guapa!
    La coca de recapte és boníssima! m’agrada molt! gràcies per compartir-la! Anem tornant a poc a poc a la rutina, encara que costa, sobretot aquesta setmana, una mica enrevessada a casa nostra. Una forta abraçada i ens anem seguint.
    Petonets!!!

  11. Hola!!

    Anna: aprofita per descansar que després t’espera una bona feinada! La ceba hi queda molt bé, i si hi poses ceba i albergínia ja veuràs que bona!
    Marina: ja em diràs si ho proves, segur que tens alguna melmelada de tomàquet feta per tu i hi quedarà de perles!!
    Judith: ja sabia que t’agradaria, per alguna cosa va ser un dels primers reptes del Memòries, oi? Em sembla que aviat s’acosta algun aniversari… ;P
    Mònica: al paladar molt més!!! a mi la coca de recapte em torna boja…
    Gemma: si la proves, explica’m si t’ha agradat! ;) Els primers dies de recuperar la rutina són els millors: retrobaments amb amics, companys de feina… Després ja es fa més costa amunt oi?
    Josep: ostres, que bé començar les vacances quan tothom les acaba!! Aquestes coques que em comentes de carxofes i carbassó també han de ser boníssimes. Quan sigui època de les carxofes, ho provaré. Moltes gràcies per les teves aprotacions!
    Gemma: hola!! doncs sí sí, aquestes coques podríem dir que fan passar tots els mals!! i si hi sumem unes bones postres ja és insuperable! ;)
    Sandra: ja ho pots ben dir, si a més tinguéssim més vacances seria perfecte… Però té coses molt bones, com el sopar que ens espera avui!! ^^
    Nuni: és veritat, jo no em puc pas queixar, en aquest sentit només m’he de preocupar de la meva tornada a l'”escola”!! A més aquest any ja els hi tens tots 3!! ets una campiona ;)
    Gemma: espero que no sigui una setmana enrabassada per res greu!! amb aquesta massa s’hi poden posar mil combinacions, segur que a tu te’n surten de ben bones :)

    Moltíssimes gràcies pels vostres comentaris i fins la propera!!

Trackbacks

  1. […] ràpida, fàcil i boníssima… Aquest dissabte passat vaig explicar la recepta de la coca de recapte al Cuina Oberta de Ràdio Igualada.  Doncs bé, aquesta coca seria la versió moderna i fàcil ja […]

Moltes gràcies per la teva visita!! :) si ho vols, pots escriure un comentari aquí:

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.