Coca de forner

“La festa a Catalunya es celebra amb coca, i la coca no és més que una massa de farina ensucrada i poc fermentada. O sigui que el sucre i la farina són els elements bàsics de la festa catalana. Perquè us en feu una idea, la coca és la menja que més vegades apareix referenciada al Costumari Català de Joan Amades.
En celebracions importants a diferents indrets de Catalunya es feien (o es fan) balls de coques. D’antic en aquests balls s’hi rifaven grans coques, que s’obsequiaven guarnides amb rams de boix i llaminadures”.
 

Així és com al llibre “Cuina catalana per a festes i tradicions” ens expliquen part de la història de les coques. I és per això que la recepta d’avui anirà inclosa a l’índex de l’apartat “Tasta Catalunya”.

coca de forner

A mi personalment la que més m’agrada és la de forner (amb pinyons), seguida de la coca de crema i la de llardons. Penso que la coca és un dels millors productes dolços que podem comprar en un forn, i encara més si tenim la sort que no han perdut la tradició de coure-la al forn de llenya.

Acompanyada d’un trosset de xocolata, per mi fa més festa que qualsevol pastís modern. Feia molt temps que tenia pendent fer-la, i de fet havia de sortir publicada ahir com a proposta pels esmorzars dels diumenges.

La veritat és que és molt fàcil de fer, només cal respectar els temps de fermentció, anar seguint els passos un per un i amassar-la amb molt carinyo. Ja veureu que us quedarà fantàstica! Pel que fa a la forma, normalment són més estirades, tot i que a cada forn la fan a la seva manera. La podeu aprimar més o menys, segons us agradi a vosaltres. Ja veureu que queda molt esponjosa i amb una crosta molt autèntica!

tal coca de forner

Mans a la massa!! ;)

Ingredients:

Per dues coques com la que veieu a la fotografia de dalt:

250g de farina, 5g de llevat fresc, 5g de sal, 160ml d’aigua, 25ml d’oli d’oliva i 20g de sucre.

Pinyons, sucre i anís per ruixar-la al final.

Com ho fem?

{Al final de l’explicació hi teniu les fotografies d’alguns passos}

1_ Posem la farina en un bol i amb els dits hi desfem el llevat. Afegim la sal i el sucre.

2_ Afegim l’aigua i l’oli progressivament, mentre anem remenant amb una espàtula de silicona.

3_ Passem la massa al marbre, sense enfarinar, i la pastem durant 12 minuts tot fent així: l’agafem per sota, l’aixequem, la piquem contra el marbre, l’estirem amunt i la doblequem sobre si mateixa. Tornem a agafar-la per sota, aixequem…

{Veureu que no podreu desenganxar els dits de la massa fins gairebé passats els 12 minuts, no penseu que us estic enredant, aquesta massa porta molta aigua i no hi heu d’afegir més farina!}

4_ Passats els 12 minuts, la deixem reposar tres minutets, enfarinem una mica el marbre i la convertim en una bola: doblegant de les puntes cap el centre.

5_ Deixem reposar la bola en un bol cobert amb un drap durant 1 hora com a mínim o fins que dobli el volum. Jo la vaig deixar tota la nit a la nevera.

6_ Agafem la massa i en fem dues boletes sobre el marbre una mica enfarinat. Les deixem reposar mentre preescalfem el forn a 250ºC.

7_ Estenem les boletes sobre la safata del forn (amb paper de forn o simplement untada amb una mica d’oli). Aplanem la massa amb els dits, del centre cap els costats, tot fet petits “clotets”.

8_ Cobrim amb un drap i deixem reposar 15 minuts.

9_ Passats els 15 minuts, tornem a pressionar amb els dits, l’amanim amb oli d’oliva, escampem pinyons i sucre per sobre.

10_ Enfornem durant 10-15 minuts. Als 10 minuts mireu si ja està feta per sobre i sota, llavors decidiu si la deixeu una estona més.

pas a pas coca de forner

Comments

  1. Ummmm de les millors coques que he menjat!!! la he fet dues vegades, la recepta de la Judith de JUJU, i era deliciosa, ja la faré de nou, m´has fet venir ganes Bet!!! Petons

  2. Ja saps que la farina i jo no som amics, excepte per fer pasta, però si que això de les coques s’ha perdut una mica. Quan jo era petit, fins i tot amb el tema de la “torna”, alguns forners, donaven un tro de coca.

  3. Ja et vaig dir que fa temps que anem darrere d’una bona recepta de coca de forner, i realment la teva es veu de luxe! Ara mateix li passo al Xavi, a veure si s’anima a fer-la per aquest cap de setmana! :P
    Petonets carinyo
    Sandra

  4. Que cruel ets…ara em moro per un troset de coca amb els sucre i els pinyonets!!!! Hauré de solventar-ho, fent-me’n una.
    Te una pinta impresionant!

  5. dolaglria says:

    Mmmm, coca de forner, boníssima. Al meu bloc és la segona recepta més consultada.
    Ptnts
    Dolça

  6. Ei bet!! També és la meva preferida, sense dubte! I acompanyada d’un trocet de xocolata, com has fet tu. Després, per a mi, la més bona és la de poma, però la de forner guanya, eh? I aquesta que has fet tu té una pinta fantàstica!! Petonets

  7. ai.. que bona que és la coca de forner… i quina pinta… petons!

  8. ostres Bet quina pinta!!! Acabo de dinar i ja torno a tenir gana amb aquesta coca…..molt bona la coca de forner! petonets!

  9. Hola!!

    Silvia: abans de fer-la també em vaig mirar la recepta de la Judith i feia molt bona pinta! però al final em vaig decantar per aquesta… és molt bona també, ja ho veuràs si la proves!
    Ricard: sí ja ho sé, jeje. En canvi jo amb la pasta… crec que fins que no em compri la maquineta no en tornaré a fer! Ja n’he sentit a parlar d’això de la torna, estaria bé que ho tornéssin a fer!
    Sandra: ai ai, a veure si us agrada :) A casa va triomfar! ja m’ho explicareu eh? lo de pastar és com el Bertinet, però no cal tanta estona…
    Abril: al final en vas fer? cruel no… així us explico com fer-la!
    Glòria: sí que és bona sí, a mi és dels dolços que més m’agraden. No m’estranya que sigui la més consultada… En aquest és el “pa de coca”. Es veu que va de coques la cosa… jeje
    Marina: veus, és veritat la de poma també és boníssima! però si si, continua guanyant la de forner… Si la fas ja m’ho explicaràs eh?
    Cinta: moltes gràcies! sí que és bona sí, i amb el trosset de xocolata…!
    Roser: a si?? doncs ja saps què toca eh?? mira que després de dinar un tallet de coca per acompanyar el cafè no estaria gens malament!

    Moltes gràcies per passar per aquí!

  10. Tindré a la canalla contenta amb aquesta coca….i li afegiré una mica de matafaluga en gra. El licor d’anís l’afegeixes ja un cop efornada, no?

  11. Completament d’acord la una coca com la teva pot suplir perfectament el més elaborat dels pastissos! És el berenar perfecte!! I el trosset de xoco que no hi falti! ;) Petons guapíssima!

    Nuni
    http://cuinetes.bloks.cat

  12. M’encanta. Jo si puc la faré aquest cap de setmana. Tot i que tinc una altra recepta del Xavier Barriga a casa esperant-me seguiré el teu consell de que llevi tota la nit a la nevera perquè per temps em va molt millor. Ja et diré què tal surt. La teva fantàstica!!!

  13. Uiii que em vaig deixar uns quants comentaris per respondre, ho sento!
    Jordi: sí sí, el licor d’anís l’afegeixo un cop enfornada, just treure-la! La matafaluga en gra hi ha de quedar molt bé també ;)
    Nuni: Oi que sí? :) A mi també m’encanta!! Abans ens en donaven per la festa major i érem la mar de feliços!
    Laura: Ja ho vaig veure ja que la vas fer… És que fa gairebé un any que tinc aquests comentaris per respondre… quin cap!!! I et va quedar fantàstica (sort que ja t’ho vaig comentar en el seu dia)…
    Petons als tres!!! :)

  14. A mi també m’agrada molt aquesta coca!!! Amb xocolata és una menja divina!!!

  15. Per mi, la millor coca que hi ha!!! El toc de l’anís….m’encanta!!!! Petons, Bet!!
    Olga

    • Estem d’acord Olga, a mi també m’encanta!! ^^ Res a comparar amb altres dolços més recarregats…
      Moltes gràcies per passar per aquí, petons!! :)

  16. He fet aquesta recepta de coca… ens ha encantat a casa! L’he repetit diverses vegades i l’he penjat al meu blog. Et convido a que hi passis si la vols veure: http://pebreixocolata.blogspot.com.es/2015/05/coca-de-pa-coca-de-forner-coca-de-sucre.html
    Gràcies!
    Marta

Moltes gràcies per la teva visita!! :) si ho vols, pots escriure un comentari aquí:

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.