Xató

Ja us he parlat moltes vegades el llibre “Cuina catalana per a festes i tradicions”, ja que juntament amb el “Corpus del patrimoni culinari català” és la meva referència a l’hora de buscar receptes tradicionals o de saber el perquè van lligades a una festa i no a una altra.

Ja se sap que les receptes tradicionals (siguin d’on siguin) tenen tantes variants com cases on les fan. Amb el xató la polèmica està servida entre els pobles del Garraf, l’Alt Penedès i el Baix Penedès.

Vilanova i la Geltrú, Sitges, Calafell, Vilafranca del Penedès i el Vendrell es disputen l’autenticitat i la fórmula del plat tot celebrant Xatonades, festes, concursos i degustacions. Com sempre, el divendres abans d’aquestes festes us les anunciaré a la pàgina del Facebook, per si no us les voleu perdre! Jo no he volgut entrar en polèmica, i l’he fet a la meva manera ;)

La temporada va començar fa un parell de mesos, però el dia més adient per fer xató és el Diumenge de Carnestoltes, és a dir, diumenge vinent.

Xató
 
“La merenga és àpat típic de Carnaval. Vilanova i la Geltrú protagonitza un dels actes més divertits d’aquestes festes. És la merengada o batalla de merengues, que se celebra cada any el Dijous Gras. Mentre que l’escudella i la coca de llardons pertany a la cultura culinària de la Catalunya Vella, la xatonada i la merenga són una bona mostra de la cuina de la Catalunya Nova. En concret, el xató neix al Garraf, però avui ja s’ha estès amb força arreu.”
 
xató II

Ara ja només em queda afegir que la salsa del xató si voleu també la podeu comprar. Normalment es fa sense escalivar els tomàquets ni els alls, és a dir fent un “xató fred” o “xató d’amanir”, però jo la faig d’aquesta altra manera:

Ingredients:

Per la salsa: 3 tomàquets carnosos (tipus pera), 6-7 grans d’all, 1 nyora, oli d’oliva, 1 grapat d’avellanes i ametlles torrades, 1 llesqueta de pa sec, 1 cullerada de suc de llimona, sal, pebre negre i vermell.

Per l’amanida: escarola, bacallà dessalat, olives arbequines o de l’Aragó, tonyina i opcionalment, tomàquet d’amanir.

Com ho fem?

Primer de tot fem la salsa.

1_ Tallem els tomàquets per la meita (al llarg) i els posem en una safata apta pel forn juntament amb els grans d’all sense pelar. Amanim els tomàquets amb un raig d’oli d’oliva, sal i pebre negre. Enfornem durant 30 minuts a 180ºC.

2_ Passats els 30 minuts, separem els alls de la clofolla i els posem al pot del túrmix (o al morter) juntament amb els tomàquets escalivats.

3_ Hi afegim la polpa de la nyora deshidratada, les ametlles i avellanes torrades, la llesquet de pa sec remullada amb el suc de llimona i comencem a triturar.

4_ Anem afegint oli d’oliva a poc a poc fins aconseguir una textura que ens agradi. Llavors rectifiquem de sal i pebre, tot afegint-ne de negre i de vermell.

Deixem refredar la salsa i muntem l’amanida:

En una plata hi posem l’escarola i tots els altres ingredients que haguem escollit. Ara ja només queda amanir amb la salsa i ja ho tenim a punt!

Comments

  1. ahhh! Doncs m’apunto això de diumenge, que no ho sabia que fos aleshores típic el xató… m’encanta, i el faré! Les merengues ja les tinc al forn… he he. Petonets, Bet! I bon dijous gras!

  2. Fas bé de no entrar en polèmiques perque s’ho prenen molt i molt a la valenta els implicats hehehehe :)

  3. Cada casa té la seva pròpia recepta de xató, l’important és que totes són bones :)
    No sabia això de les merengues…

  4. A casa la reina del xató és la meva mare, i en breu la publicarà al seu bloc! jejeje A mi m’encanta, i el teu me’l menjaria ben a gust…. i fas ben fet de no entrar en debats, que no arribaríem a bon port! :P
    Petonets i bon dijous gras guapa!
    Sandra

  5. Hola!!

    Marina:
    sí es veu que sí, jo ho he descobert fa poc també eh? segur que deurien ser ben bones les merengues!
    Òscar: ja tens raó ja, justament per això no ho he fet! jeje
    Gemma: totalment d’acord, n’hi ha tantes com cases o cuineres! jo n’he tastat diferents versions i sempre m’ha agradat!
    Sandreta: a si?? ja estaré al cas doncs!! :) A mi fet així m’agrada molt, tot i que les altres versions també les trobo boníssimes!!

    Una abraçada i gràcies per passar per aquí!

  6. Doncs la salsa de calçots i el xató les tinc pendents des de sempre!!! i mira que en menjo i m’agraden….Necessitaré un parell o tres de vides per a cuinar tot el que tinc pendent…hehehe

  7. La millor amanida de l’hivern! ;)
    Que fort no en tenia ni idea que les merengues eren típiques de dijous gras!!! Ho tindré en compte! L’any que ve que aquest ja vaig tard… :P
    Petons!!!

    Nuni
    http://cuinetes.bloks.cat

Moltes gràcies per la teva visita!! :) si ho vols, pots escriure un comentari aquí:

