Petit homenatge a les ametlles garrapinyades

camps

Les ametlles garrapinyades són un dolç molt típic de les cases de pagès de Catalunya, tot i que també les haureu vist en alguna paradeta de fira o mercat. Reben diferents noms: garrapinyades (el més comú), ronyoses, enrempinyades, reganyoses…
També podeu fer altres fruits secs garrapinyats, però a mi m’agraden més les ametlles. I us preguntareu… fa falta fer un petit homenatge a les ametlles garrapinyades?? ara us ho explicaré!!

flors ametllers

Les ametlles es cullen a finals d’estiu, passades les festes majors. Quan era petita, abans de començar el curs escolar sempre acompanyava el meu avi i el meu pare a collir ametlles. Agafàvem les borrasses (unes teles mosquiteres molt grans) els sacs, els cordills i els bastons, ho posàvem tot al tractor i ens dirigíem cap a un dels camps d’ametllers.

Un cop allà, era el moment d’estendre les borrasses al voltant del primer ametller i mentre ells picaven les branques dels arbres amb els bastons, a mi em tocava arreplegar les ametlles que queien fora de la borrassa.
He de confessar que no m’agradava gens fer aquesta feina, jo el que volia era picar amb el bastó! ;) Fins i tot una vegada em van castigar a estar-me dalt d’un ametller perquè no els volia creure…!

I així anàvem fent per tots i cadascun dels ametllers, així passavem les primeres tardes de setembre i collíem ametlles fins que el sol s’amagava darrere la muntanya (era la condició).

flors vs ametlles

Quan ja teníem les borrasses ben plenes, era el moment d’omplir els sacs i carregar-los al tractor. Un cop a casa, les esquitllàvem (que vol dir treure la clofolla que embolica la closca) i les clofolles les donàvem a les ovelles per menjar.

I què se n’ha fet de tota aquesta història?
Doncs bé, al cap d’uns anys vam substituïr les borrasses i els bastons per una màquina que feia la feina sola… El millor que n’ha quedat són els records i les ametlles garrapinyades.

ametlles g tronc

A la cuina de la meva àvia mai hi ha faltat un pot d’ametlles garrapinyades, ella és la que m’ha ensenyat com fer-les, de la mateixa manera que li va ensenyar la seva mare.

Em va donar uns quants consells, però el millor de tots és aquest: “això de les ametlles garrapinyades, és a base de paciència”

garrapinyades pot

Fins i tot hem fet un pas a pas, encar que segur que molts de vosaltres en sabeu fer… Però ara ja enteneu el perquè d’aquest petit homenatge, oi? Només em queda dir-vos que és millor que feu servir una cassola de fang vella i una cullera de fusta! també heu de tenir a punt una llauna o un paper de forn. Les millors ametlles són les de la varietat Marcona, però si feu servir les Llarguetes també us quedaran boníssimes!

Som-hi!

Ametlles garrapinyades

 Ingredients:

1 mesura d’ametlles crues amb pell, 1 mesura d’aigua i 1 mesura de sucre.

Com ho fem?

1_ Primer de tot netegem les ametlles amb aigua.

2_ Les posem en una cassola, juntament amb l’aigua i el sucre. Posem la cassola al foc (fort) i remenem fins que el sucre quedi dissolt en l’aigua.

3_ Esperem una estona fins que comença a fer xup-xup. Llavors abaixem el foc i deixem coure lentament. Hem d’anar remenant de tan en tant, de fora cap el centre, perquè no quedi sucre arraconat a les vores de la cassola.

4_ Veurem que cada vegada queda menys aigua, i que es formen uns petits cristalls de sucre de color marró. Ara ja no podem deixar de remenar, sinó ens quedarien totes enganxades!

Aquests cristalls de sucre s’aniran desfent, i a mesura que remenem, les ametlles aniran quedant més caramel·litzades.

5_ Quan tinguin el punt de caramel que us agradi més, és el moment d’abocar-les a una llauna o sobre un paper de forn (també es pot fer sobre el marbre) i ràpidament les escampem amb la cullera de fusta.

6_ Les deixem refredar i separem les que hagin quedat enganxades. Quan siguin fredes del tot, es poden guardar en pots de vidre.

Comments

  1. oh! És molt interessant, el post d’avui! Ja t’imagino amb les borrasses i el teu avi despenjant ametlles! Les fotos són precioses, Bet, són teves? petons!

  2. a mi encara em toca anar amb les borrasses amunt i avall… Per mi no era tant bucòlic… recordo el mal humor que em venia quan el meu pare em venia a despertar per anar-hi, la calor que feia (era a l’agost…) i tota espècie de bitxos que em queien de l’arbre quan picava… I entenc perfectament que et fes ràbia plegar les del terra… acabes amb unes agulletes que déu n’hi do…. Ara ja no hi vaig perquè treballo, però t’he de dir que per cada dia que passo a la ciutat, més trobo a faltar tot això… Una abraçada i gràcies per fer-m’ho recordar…. petons!

  3. Quin post més bonic… ja imagino la feinada de collir les ametlles a mà!
    Amb una mestra com la teva àvia, segur que les ametlles t’han quedat perfecte. I costa més del què sembla que quedin ben garripnyades per tot arreu, eh? ;)

  4. Gal·la says:

    Aviat ho probarem això!!! Ja t’explicaré… ;)

  5. Ja ho saps que avui ens has tocat la fibra, oi? El Xavi ja t’ho ha dit, guardarem la recepta de l’àvia amb molt de carinyo i la farem aviat… ja t’enviarem les fotos!
    Petonets reina
    Sandra

  6. Una entrada meravellosa, de les que arriben al cor :)

  7. Bet, una entrada digna de recordar-la. M’has portat els records del tros dels meus avis. Jo vinc de pagès, els meus avis tant paterns com materns ho eren. I ara, que som urbanites ho intentem transmetre a la Violeta, i després a la Júlia i a l’Oriol (que està a punt d’arribar) després. Intentem que coneguin el camp, els costums, que estimin la terra i que un dia ens recordin com ara ho has fet tu amb la teva àvia. Amb això em donaria per satisfeta i molt ben pagada per la vida.
    Una abraçada i moltes gràcies Bet per compartir aquests sentiments.
    Nani

  8. Quin post més bonic, Bet!!
    m’ha agradat molt! sobretot els records d’anar a plegar ametlles. Jo també hi anava de petita i m’ho passava la mar de bé!
    No he provat mai de fer ametlles garrapinyades però amb aquest tutorial que ens has fet ja m’hi atreviré!
    ptns!!

  9. Una recepta amb solera!!! M’ha encantat Beth!!!
    Petonets guapa

  10. M’has enamorat amb aquesta entrada, Bet :) M’alegra molt que hagis tingut una infància tan feliç envoltada de naturalesa ^^
    Gràcies per haver penjat la recepta de les ametlles garrapinyades! :D Quan torni per Formentera la ensenyaré a la mare d’en Jordi. Ells que tenen tants ametlles segur que aprofitaran molt bé aquesta recepta ^^

    Molts petons :D

  11. Hola!!

    Marina: sí, són fotografies meves, moltes gràcies. M’alegro que t’hagi agradat el post! :)
    Cinta: És veritat que d’un any a l’altre ho esperava, però tampoc m’agradaven les agulletes, tal com explico! amb el pas del temps tot es veu diferent ;)
    Gemma: sí que era una feinada! he d’aprendre tantes coses encara de la meva àvia… Ja us ho aniré explicant tot!
    Gal·la: ja tardes a explicar-ho!! jeje ;)
    Sandra: Siiiii ja ho sé!! jejejee ai que guai, ja tinc ganes que les feu!! me les heu d’ensenyar eh??
    Starbase: moltes gràcies :) mes o menys aquesta era la intenció! jeje
    Nani: m’has fet posar la pell de gallina! i tant que sí, feu molt ben fet i estic segura que se’n recordaran moltíssim, aquestes coses no s’obliden! gràcies a tu també :) i felicitats, quina il·lusió que n’arribi un altre no?
    Anna i Cristina: a si? ostres doncs si les feu ja m’ho explicareu eh?? em farà il·lusió! està bé recordar tot això oi? :)
    Catieu: moltes gràcies guapa!! com esteu? espero que molt millor!
    Laia: sí, la veritat és que en això vaig ser molt afortunada! ai quina il·lusió que la recepta viatgi fins a Formentera, ja m’explicaràs si els hi agrada :)

    Moltes gràcies a tots per passar per aquí! :)

  12. Entre l’explicació i les fotos del pas a pas no hi ha cap mena de dubte. Ens han de sortir bé sí o sí! Aquesta recepta va genial pel repte del mes al memòries!!

  13. guapa m’emporto la foto pel recull!!! Ara ja no em fa enveja aquesta entrada!!! :P petonets i gràcies per participar!!!

Trackbacks

  1. […] de que vam veure la recepta d’ametlles garapinyades de la Bet (“Tasta Rutes”) que no paràvem de dir que les havíem de fer algun dia a […]

Moltes gràcies per la teva visita!! :) si ho vols, pots escriure un comentari aquí:

