L’albergínia blanca

Fa un parell d’anys, des del Bages, ens van donar a conèixer l’albergínia blanca: un producte local i de proximitat que calia recuperar.

L’albergínia blanca es va deixar de conrear fa més o menys un segle, però tot i que les grans superfícies ens tenien tan ben acostumats a l’albergínia negra, els pagesos del Poal de Manresa encara la conreaven. És una albergínia molt més suau que la negra, amb un contingut energètic més baix (degut a que té més proporció d’aigua) i amb un toc una mica dolç. La podem cuinar de la mateixa manera: escalivada, a la planxa, farcida… És boníssima!

L’any 2010, els agricultors que encara la conreaven juntament amb la col·laboració d’entitats com la Fundació Alícia, el Gremi d’Hoteleria i Turisme del Bages i el Rebost del Bages (format pel Consell Comarcal i l’Ajuntament de Manresa) i iniciatives com l’Slow Food, van engegar una campanya de divulgació d’aquest producte, per donar-lo a conèixer arreu de Catalunya tan a particulars com a professionals de la restauració.

Nosaltres l’hem cuinat a la planxa i l’hem presentat en una amanida de figues i mozzarella marinada. Evidentment, si no la trobeu, aquest plat també es pot fer perfectament amb les altres varietats d’albergínia.

Hem d’aprofitar les figues, ja que són de les poques fruites que només es troben en temporada (cosa que hauria de passar amb totes les altres…).

Anem a la recepta!

Ingredients:

Figues, una bola de mozzarella fresca i 1 albergínia blanca (si no en trobeu, també es podria fer perfectament amb la nerga).

Per marinar la mozzarella: oli d’oliva, mig gra d’all, una fulla de llaurer, un polsim de pebre, farigola seca i un raig de suc de llimona

Com ho fem?

És molt fàcil: primer de tot hem de posar la mozzarella a marinar. Per fer-ho, posem tots els ingredients en un bol (l’oli, el mig gra d’all…), tot seguit incorporem la mozzarella tallada a làmines de mig dit de gruix i la reservem a la nervera durant una horeta.

Mentrestant, tallem l’albergínia a làmines finetes i la coem a la planxa amb una miqueta de sal i oli. La reservem en un plat.

Netegem les figues i les tallem en sis trossos més o menys.

Presentem l’amanida alternant làmines d’albergínia i mozzarella. Decorem amb les figues i amanim amb l’oli de la mozzarella. També hi podem afegir una mica de reducció de vinagre.

Comments

  1. M’encanta l’albergínia blanca, é smolt més suau que la seva germana. Fins i tot la ratllada trobo més suau…
    Quina combinació, més bona, amb les figues i la mozarella marinada ha de quedar molt bona. Un plat molt de temporada!

  2. Mmmmm… Quina bona fila! No hem provat mai les albergínies blanques. Si en trobo, les provarem. I aquesta recepta té molt bon aspecte.

  3. Boníssima aquesta amanida, Bet! Al Vallès també en cultivem. Ara ja no tinc hortet, però l’any passat en vaig cultivar un parell i són molt bones! Gairebé sembla que no tinguin pell. Bona combinació d’ingredients a la teva recepta! Petonets

  4. Jo ja n’he començat a veure al mercat setmanal. La teva proposta de preparar-la: deliciosa!!!
    Petons guapa

  5. Doncs jo no n’he menjada mai! i realment crida l’atenció, i més com l’has preparada tu, deliciosa!
    Petons
    Sandra

  6. només les he comprat un cop i em van agradarmolt! però no són fàcils de trobar. De totes maneres penso que em quedo amb les originals, m’encanta el seu color!!!!! petonets reineta

  7. Hola noies!!

    Gemma: veus, a mi em falta tastar la ratllada… el dia que en trobi, en compraré!
    Vane: quina il·lusió em fa trobar un comentari teu per aquí! moltes gràcies!! si no en trobeu, la recepta la podeu fer igualment amb les albergínies “normals”!
    Marina: és veritat, ara ho he llegit a una altra pàgina… modificaré l’entrada i ho posaré! gràcies!!
    Catieu: doncs per allà a l’Anoia diria que encara no n’hi ha al mercat setmanal… Si pots, prova de fer-la així que és molt bona!!
    Sandreta: jo quan la vaig veure a la botiga no vaig dubtar ni un moment en agafar-ne un parell per tastar-les, i realment ens han agradat!!
    Judith: totalment d’acord, a mi també m’agrada més el color de les altres!!! jeje i és veritat que encara no són gaire fàcils de torbar…

    Abraçades i gràcies per la visita!! ;)

  8. ???? no l’havia vist mai! Gràcies per donar-la a conèixer.
    Petonets!

  9. Nosaltres la vam veure a la botiga de Mon St Benet quan vam anar a visitar la fundació Alícia i ens va cridar molt l’atenció. A la planxa, en aquesta amanida, ha d’estar bon´íssima!!!
    petonets

  10. M’encanta l’albergínia blanca, però molt, molt! i amb aquesta amanida de tardor… encara més. Gràcies per l’explicació. Petons

  11. Hola noies!

    Gemma: veus, una cosa més que saps avui! no et pensis, jo era la primera vegada que la cuinava…!
    Alba: doncs la propera vegada l’heu de tastar!!! i amb el que us agraden les figues…!!
    Eri: a mi també m’ha agradat! però la negra també m’agrada… De res!!

    Petons i bon cap de setmana!

Moltes gràcies per la teva visita!! :) si ho vols, pots escriure un comentari aquí:

