Trinxat de col i patata

Us agrada la col? moltes vegades evitem fer-ne o la descartem per l’olor que agafa tota la casa al bullir-la. Però no ho hauríem de fer, ja que és molt bona per la salut! Pel tema de l’olor he llegit diverses coses: que si afegir un parell de nous a l’olla, un tap de suro, una rodanxa de llimona, una miqueta de llet… Personalment no he provat cap d’aquests “remeis”, obro una mica la finestra i ja està ;) I vosaltres, com ho feu? teniu algun “truquillo” en especial?

Tal com deia, la col és un aliment molt bo, igual que la resta de la seva familia: bròquil, cols de brusel·les, col-i-flor, etc.  He trobat dues pàgines (aquesta i aquesta) on expliquen una mica la seva història, les varietats i les propietats que té.

Ara que és temporada, podem aprofitar per posar-ne a l’olla del caldo, per fer-ne de gratinada, o fins i tot per fer-ne farcellets! Això sí, a mi com més m’agrada és en forma de… Trinxat!

El trinxat és un plat típic de la Cerdanya, Andorra i l’Alt Urgell, tot i que jo la primera vegada que el vaig veure va ser quan era petita en un restaurant de Viladrau on la meva mare el va demanar. D’uns anys ençà  he començat a fer-ne bastant sovint perquè trobo que és un plat molt adient per l’hivern, fàcil de fer, econòmic i que a més el podem “tunejar” una mica a la nostra manera.

Tradicionalment es serveix amb un tall de cansalada fregida; a mi m’agrada afegir-hi pinyons i uns quants bolets, trobo que enriqueixen el plat i queda més gustós!

Som-hi! la recepta:

Ingredients:

Mitja col d’hivern, 3 patates mitjanes, 3 talls de cansalada del coll, un grapat de bolets secs i un grapat de pinyons.

Oli d’oliva, sal i pebre.

Oli de julivert (opcional)

Com ho fem?

1_ Netegem una mica la col i la partim en 6 o 7 trossos. Treiem les parts més dures i la posem en una olla on hi hagi aigua bullint. Mentrestant pelem les patates i les tallem a trossos mitjans, esperem que ja faci entre 5 i 7 minuts que tenim la col bullint i les afegim. Tot plegat ha de bullir uns 20 minuts més.

2_ Posem els bolets a hidratar, tallem la cansalada a trossets i preparem els pinyons.

Posem oli en una paella, hi afegim la cansalada i la comencem a coure. Treiem els bolets de l’aigua, els tallem a trossets i els afegim a la cansalada. Quan veiem que gairebé estan cuits, hi afegim els pinyons i quan es comencin a torrer apaguem el foc. D’aquesta barreja, en retirem una mica i així després en podrem posar pel damunt del plat.

3_ Ja tenim la col i la patata fora de la cassola i ben escorregudes. Ara ho afegim a la paella on hi tenim la barreja de la cansalada (ha de ser una paella gran) i amb el foc mitjà-fort, ho anem aixafant amb l’ajuda d’una cullera de fusta. També li donem unes voltes agafant la paella pel mànec. Ha de quedar com si fos una truita!

4_ Ho posem al plat, hi afegim una mica de la barreja que havíem retirat, i una miqueta d’oli de julivert.

 

Comments

  1. A mi m’encanta! I amb els pinyons i els bolets encara millor ;)
    Jo també ventilo i cap problema ;)

  2. Jo sóc bastant fidel a la recepta tradicional… trobo que t’ha faltat all :-(
    L’única “transgressió” que faig és espolsar pebre vermell fumat abans de servir.
    Salut i petons xicota!!

  3. Haurè de provar la teva recepta, jo normalment com no es que m’agradi gaire, la millor manera es fer-la en un saltejat, queda molt bona.
    Una abraçada

  4. Ahir deiem amb en Jordi que la col d’hivern és boníssima. Jo la veritat no faig res per evitar-ne l’olor, tren d’engegar l’extractor de la cuina jajaja. M’agrada tant que no m’importa. M’apunto la idea dels bolets i els pinyons, un tunning deliciós!!
    Petonets i bon cap de setmana!!!

  5. Hola Bet,
    Aquest trinxat té una pinta molt bona. Jo el faig i acostumo a posar floritures, però pinyons i bolets secs no. Bona pensada,
    Nani

    • Bet,mes fet pensar amb el meu pare, quan en quedaba de sopar per esmorçar la menjava fregida amb cansalada. I que dir dels farcellets de col amb perdius,bonisims.Una abraçada.

  6. Fa temps que penso en fer un trinxat amb bolets, si és que menjaríem de conya juntes! jejejeej Ha de ser boníssim nena!
    Petonets
    Sandra

  7. Bravíssimo per el trinxat, quin plat més gustós i potent amb aquests pocs ingredients!! Jo soc dels teus i simplement obro la finestra i a còrrer!! :)

  8. Te que estar bonisim amb els boltes i pinyons!!

  9. Holaa!

    Gemma: a mi també i d’uns anys cap aquí encara més! sempre que puc hi afegeixo els pinyons i bolets.
    Àngel: tens raó, m’he descuidat l’all! i això que no em desagrada, de fet hi ha vegades que n’hi poso. I això del pebre bona idea, ho provarem!
    Cris: doncs a veure si d’aquesta manera també t’agrada, ja m’ho explicaràs!
    Alba: a mi també m’agrada molt! però amb això de compartir pis sempre hi ha algú a qui no li agrada l’olor que fa… Espero que ho estigueu passant super bé!
    Nani: doncs també m’agradaria veure el teu, segur que és boníssim!
    Geno: m’alegra haver-te fet tenir bons records! De farcellets de col i perdiu en vaig menjar a Polònia, em van agradar molt, allà la col la fan servir molt.
    Sandra: és veritat, coincidim en moltes coses! algun dia haurem de quedar per cuinar i dinar!
    Òscar: moltes gràcies! a mi m’encanten les receptes que amb poca cosa queden tan bones, i si a sobre són amb productes catalans millor que millor!
    Clara: te’n recordes d’aquell personatge de la TV que deia “els petits canvis són poderosos!”? doncs crec que aquí passa més o menys això!

    Una abraçada, gràcies pels comentaris i espero que tingueu molt bon cap de setmana!

  10. Un classic espectacular!!! a mi m’agrada moolt la col crua, o escaldada. petons guapa

  11. jijiji, crec que no fa falta que et contesti a la teva preguta, oi? però saps que en canvi el trinxat no fet per mi, calr) si que m’agrada? ajajajajajja. Moltíssims petonets reineta! i m’alegro moltíssim que el teu avi estigui un xic millor!!!! ;P

  12. Quina delícia de plat, amb els pinyons ha d’estar tan bo. No coneixia cap d’aquests trucs, jo faig igual, tanco la porta de la cuina, obro la finestra i apa… a cuinar.
    Petons

  13. Jo els dels plats que qua trobo en una carta, vaig a pinyó fix.
    Ja sé que ara faig canvi de tema… però coneixes les patates emmascarades. Tot i no tenir massa a veure, un em recorda l’altre.
    A mi m’encanten… el vaig descobrir de les estades al bergadà i també és un fix al meu ventall de gustos.

  14. Holaa!

    Roser: doncs saps que crua no l’he menjat mai? i escaldada diria que tampoc! ara tinc curiositat…
    Judith: a si? així ja sé què et faré el dia que vinguis a dinar… És broma eh? ;) Moltes gràcies guapa!
    Carme: jo algun dia els posaré en pràctica, m’agradaria saber si són veritat!! els pinyons hi dónen un toc molt bo!!
    Ricard: Oitan que les conec!! i de fet em passa el mateix, un plat em recorda l’altre, m’agraden molt i a l’hiven en faig unes quantes vegades… Les de Berga són les més famoses, ves que no m’ho pensi i les publiqui un dia d’aquests!

    Una abraçada i gràcies per la visita!

  15. M’encanta la col!!! No diuen el mateix els de casa jejeje… I, com a tu, en el trinxat és on m’agrada més. Haig de provar això dels bolets i els pinyons. Segur que m’encantarà…
    Petonets

  16. Ostres Bet ¡Qué bò! Aquest plat m’agrada moltíssim, però amb pinyons i bolets no he menjat mai. La propera vegada que faci ho faré con la teva recepta. Petons.

  17. Hola guapes!
    Catieu: a casa meva també hi ha gent que no li agrada la col… Ja m’explicaràs, segur que sí que t’agrada!
    Carmina: moltes gràcies, també espero que m’ho expliquis eh?
    Petonets i gràcies pels comentaris!! ;)

  18. A casa jo si, els nens i marit lo de la col com que no!! però a mi m´encanta i de tant en tant m´en faig per a mi. Lo del pinyons un puntas!!!!! Muaks

  19. Un dels meus plats favorits!!!! em gust me’n menjaria ara un plat! Petons

  20. M’encanta el trinxat!!! No l’he probat mai amb bolts i pinyons, aixi que m’has donat una bona idea. Petons

  21. A mi m’encanta, la col, i si és trinxat millor! Ja veig que vau passar un cap de setmana de ole al bages, eh? Com ens cuidem!

Trackbacks

  1. […] Trinxat de col i patata. […]

Moltes gràcies per la teva visita!! :) si ho vols, pots escriure un comentari aquí:

