Risotto, com fer-lo sense trampes!

Abans em pensava que no m’agradava el risotto, i és que no havia tastat un bon risotto! encara me’n recordo d’un que era arròs passat i un altre que semblava arròs amb llet… no anava equivocada, era amb crema de llet… La gran trampa que fan servir alguns per anar ràpid i que quedi cremós…
De totes maneres n’he tastat algun amb crema de llet que m’ha agradat (com el que vam menjar a l’Espai de Cuina de la Su) però s’ha de saber com fer-ho! no s’hi val tirar-n’hi un raig a última hora com he vist que fan a molts altres llocs.

Molts dels que em visiteu normalment ja sé que feu molt bons risottos, però volia fer aquesta entrada per tota la gent que sovint em pregunta com es fa un risotto… Jo els hi dic que no tinc cap recepta màgica, només els hi explico algunes combinacions… i les normes!

1_ no fer servir crema de llet!

2_ fer servir un arròs adequat i no deixar de remenar! (així s’allibera el midó i li dóna cremositat)

El meu preferit és el de carxofes i bolets, i el vostre??

Aquest de la fotografia és el primer que vaig fer, he estat triant entre totes les fotos i és la més lluïda! seria per l’emoció del moment? ;)

Anem a la recepta!

Ingredients:

Arròs carnaroli (a ser possible) i sinó el bomba també funcionarà.

Brou de verdures o aigua, una mica de vi blanc, 3 carxofes, 1 grapat de bolets secs o frescos, 1 ceba, 1 culleradeta de mel, sal, pebre i julivert.

Una mica de mantega i formatge parmesà.

Com ho fem?

Primer de tot tallem la ceba ben petita i la posem a la cassola amb oli d’oliva i el foc baixet. Deixem que es vagi coent i mentrestant preparem els bolets (netejant-los, o posant-los a remull si són secs) i també les carxofes (treiem les fulles més dures i tallem la resta a trossos no gaire petits).

Quan la ceba comenci a ser transparent hi afegim una culleradeta petita de mel (ajuda a caramel·litzar una mica, hi queda molt bona!) Tot seguit hi afegim les carxofes i els bolets, salpebrem, apugem el foc i deixem coure durant uns 5 minuts llargs.

Posem el brou o l’aigua a bullir. Afegim l’arròs a la cassola (dos grapats per persona, aproximadament) i el remenem una mica, ha d’agafar un punt de transparència.

Quan agafi aquesta transparència, hi tirem mig got de vi blanc. Quan el vi hagi reduït ja podem començar a tirar el brou (que ha d’estar bullint). Hi posem dos cullerots de brou i esperem que redueixi per tornar-ne a afegir, remenant tota l’estona. Anem fent així durant 20 minuts.

A l’últim hi posem un tallet de mantega i un parell de cullerades de parmesà, remenem i ja estarà llest per menjar.

* Si no tenim Parmesà, podem fer servir algun altre formatge com l’Idiazábal, però es recomanable tenir-ne i també deixar-ne a la taula per qui se’n vulgui afegir!!

Comments

  1. El risotto m’encanta, aquest que ens portes te una pinta molt bona, jo alguna vegada n’he fet un de semblan amb bolets, però hi poso espàrregs verds.
    Una abraçada

  2. Gràcies Bet per referenciar-me….:).
    La veritat es que es nota la diferència fent-lo ben fet i poca gent ho fa…

    Totho explica que hi posa tsl i qual, però la gràcia tal com tu dius és l’arròs i el remenar fins trencar el midó i donar-li la cremositat carscterística.

    Salut..!!.

  3. Home, és que un risotto amb crema de llet és una blasfèmia… i els 20 minuts remenant serveixen per fer braços! jajajaja s’ha de trobar la part positiva a tot! ;)

    Per cert, a mi el de carxofes i el de bolets també m’encanten, però junt no ho he provat!! Al pròxim no hi ha dubte què hi posarem!

    Petonets bonica, i bon dia a la cuina! jeje
    Sandra

  4. Eiii, un bon apunt, jo sóc de les que no n’he fet mai i que amb aquesta explicació no tinc excusa.
    Molt bo Bet!

  5. Hola Bet:

    Jo també faig el rissoto, com tu, seguint igualment les indicacions d’en Ricard, amb arròs carnaroli i ceps. Mel i carxofes no ni poso, però segur que ha de ser molt bò també. La propera vegada que en faci hi posaré carxofes i la culleradeta de mel a la ceba.

    Una abraçada.

  6. No suporto els risottos acabats amb crema de llet, totalment d’acord. I clar, fer servir l’arròs adequat és també molt important. A partir d’ara en faràs molt més sovint, je je je…

  7. Cóm poden posar crema de llet? jajajaja, si es que la gent fa cada cosa. El teu es veu realment cremós i amb una pinta fantàstica! a més la combinació d’ingredient no podia ser més perfecete per Can Bolet!!! ;) molts petonets bonica

  8. Com n’ha d’estar de bo, mmm…

  9. Hola!!

    Cris: bona idea, no n’he fet mai amb espàrregs verds!
    Ricard: és que aquelles instruccions estan molt bé! i és veritat que no costa gaire fer-lo be fet a casa i es nota la diferència.
    Núria: doncs ja ho saps, a veure si aviat en fas un, segur que et quedarà boníssim!
    Carmina: és que jo les carxofes les posaria a tot arreu! jeje i la culleradeta de mel la poso sempre que vull caramel·litzar la ceba! per exemple en els sofregits, així no cal afegir sucre…
    Gemma: a mi tampoc m’agraden gens amb crema de llet! sí que me’n faig sovint! és una de les maneres com l’arròs m’agrada més!
    Judith: crec que ho fan per anar més ràpid i servir més plats! aviat pensarem tots en vosaltres quan mengem bolets!! jeje
    Oriol: moltes gràcies i benvingut al blog!

    Una abraçada i gràcies per la visita!

  10. mans a l’obra ¡, avui farem risotto! a veure si hem quedara tan bo com el teu?

  11. beeet!! =) avui el tastaré! ja t’explicaré com m’ha quedat…=P però segur que per llepar-se’n els dits! fa molt bona pinta!! a veure si ens veiem aviat, un peto guapa!

Trackbacks

  1. […] bastant temps ja us vaig explicar aquí els trucs bàsics per fer un bon risotto. A casa normalment els fem amb bolets o carxofes i alguna […]

Moltes gràcies per la teva visita!! :) si ho vols, pots escriure un comentari aquí:

