Pa de coca, La recepta del 15!

Aquesta vegada els companys de La Recepta del 15 ens van tornar a sorprendre, i és que volen que a dia d’avui tota la xarxa s’ompli de pans!!! Quan vaig llegir la proposta em va agradar molt, tot i que la decisió seria una miiiica complicada: hi ha tants pans al món!!!

Vaig passar pàgines del llibre d’en Xavier Barriga, vaig buscar receptes de pa per internet… I de sobte vaig veure un llibret petit al meu prestatge… Coneixeu la Bliblioteca del Cordill? es tracta d’una col·lecció de llibrets on parlen de cultura i tradicions, amb un dibuixos molt bufons i unes explicacions molt clares. Hi ha diverses curiositats, llegendes, consells, receptes… Tots ells pel mòdic preu de 3€. A més a més cada any surt a la venda l’Almanac del Cordill, una “agenda” anual que val la pena tenir. També tenen un llibre: “Cuina catalana per a festes i tradicions” que va repassant totes les festes de l’any i les receptes que s’hi associen.

Doncs bé, la recepta d’aquest pa de coca l’he tret del llibret nº6: “El pa i la farina”. En aquest llibret hi trobareu una mica d’història i cultura del pa, els ingredients bàsics repassats un per un, consells per fer el pa: des de les eines que necessitem fins l’enfornat, i per últim unes quantes receptes.

Una de les coses que m’ha agradat més del llibre, és que expliquen l’amassat d’una manera molt semblant al mètode de Richard Bertinet, que vaig provar de fer aquest estiu, així que si voleu fer aquest Pa de coca ja us aviso que haureu d’estar una bona estona pastant! Si voleu podeu tornar a veure el vídeo que vaig enllaçar a l’alta entrada per refrescar la memòria!

Com veieu a la fotografia, n’he fet dos de diferents: un porta romaní i l’altre trossets de xocolata, us recomano que el feu, surt boníssim!!

Ingredients:

Per dos pans de coca:

500g de farina de força blanca, 10g de llevat fresc, 8g de sal, 300g d’aigua, 50g d’oli d’oliva verge.

Romaní sec i gotes de xocolata.

Com ho fem? (és llarg però intentaré ser clara en les explicacions!):

1_ Primer de tot posem la farina en un bol ben gran, llavors hi afegim el llevat fresc i l’esmicolem bé. Hi afegim la sal, el romaní (al gust, però pensant que aromatitza molt) l’oli i l’aigua. És millor pesar els líquids, però sinó penseu que 1g=1ml. Barregem tots els ingredients amb una espàtula de silicona i quan la mescla sigui homogènia l’aboquem sobre el marbre NO enfarinat.

2_ Ara comença el procés d’amassat: agafem la massa per sota, l’aixequem, la piquem contra el marbre, l’estirem i la dobleguem sobre ella mateixa. (veure el vídeo per entendre-ho bé!) D’aquesta manera aconseguirem que la massa vagi agafant aire i cos. Hem de fer aquest procés primer lent i després més ràpid durant 25 minuts. Passats els 25 minuts la massa haurà agafat més cos, i els dits ja es començaran a desenganxar amb facilitat.

3_ Deixem reposar la massa uns 5 minutets, enfarinem el marbre i les nostres mans. Agafem la massa i la modelem fomant una bola: l’aconseguirem estirant les vores cap el centre.

4_ Posem aquesta bola en un bol una mica enfarinat, i la tapem amb un drap humit. La deixem llevar durant 1hora i mitja.

5_ Passada aquesta hora i mitja, tornem a enfarinar el marbre i hi aboquem la massa amb l’ajuda de l’espàtula de plàstic.

6_ Ara només fa falta que dividim la massa en dos i que tornem a formar dues boles igual que abans (estirant les vores cap el centre). Les deixem reposar 15 minuts. Mentrestant preescalfem el forn a 250ºC i hi posem una safata amb aigu al fons, farà vapor i ajudarà a fer una crosta cruixent.

7_ Estirem les boles en forma rodona i hi fem 3 talls, els obrim i posem els pans a la safata del forn amb un paper sulfuritzat a sota. Hi podem posar una miqueta de farina per sobre, més romaní sec, els trossets de xocolata…

9_ Finalment els enfornem durant 25 minuts. Quan el treiem el deixem refredar sobre una reixeta.

Ja esta llest per menjar amb oli i xocolata, torrat i sucat amb tomàquet, amb un bon pernilet, etc!

Comments

  1. Us dic que la pinta era boníssima, l’olor excel.lent i, espero, que el gust, deliciós!

  2. Ole, ole!!! Pa de coca? Aquest saps que l’haurem de provar! Té una pinta fantàstica Bet, ets la millor!!
    Moltes gràcies per participar carinyet!!
    Petons
    Sandra

  3. T’ha quedat fantàstic! Fer pa a casa és tot un repte, sobretot si no tens amassadora… l’estona de l’amassat no te la treu ningú ;)

  4. Ohhh! Bet!!a aquest pa de coca ens agrada molt a casa torradet amb tomàquet, queda molt diferent a la llesca normal de pa, queda amb gustet de coca!!! m´gradat moltíssim!!! petonets

  5. No hi ha res com el pa fet a casa. T’han quedat unes coques molt bones. Jo tampoc tinc amassadora i alguna vegada que he intentat fer pa, l’endemà tinc unes “agujetes” als braços, quin mal! XDD
    Una abraçada

  6. Ostres Beth!!! m’ho poses difícil, el romaní m’encanta a gairebé tot arreu , però la xocolata….T’han quedat genials totes dues!!
    Pel que fa a la teva pregunta, de farina normal també es posa la mateixa quantitat. És la recepta del pa que va fer l’Annie al curset de cuina. A l’entrada hi ha l’enllaç.
    Petonets guapa

  7. Quina pinta tan apetitosa!!!!!

  8. Nosaltres de vegades comprem algun llibret o el calendari però no sabia que tenien llibre i tot.
    M’he de mirar molt bé el vídeo de Bertinet perquè tots en parleu molt bé.
    No cal que triï, oi? Em quedo amb les dues opcions.
    Petonets.

  9. doncs no coneixia aquesta col·lecció, però entre la Nani i tu m’he fet entrar ganes de compra-la!!! ;P quins panets més macos nena, i ara que tens forn al pis ja estic desitjant veure les properes receptes!!!! petonets

  10. Doncs no hem coincidit pel pels pq jo també estava entre la coca i la fugasse!!! jajaj. Al final m’he decidit per la fougasse, però el pa de coca està al caure!

    Petons

  11. Moltes gràcies per la visita, Bet!
    Aquest tros de pa de coca teu té una pinta deliciosa (tot el que porti xocolata té l’èxit garantit ;-)

    Em quedo una estona passejant per la teva cuina!

    Petons ;-)

  12. T’han quedat genial les dues versions, no se quina m’agrada mes.
    Felicitats i petonets

  13. Bet, no coneixia aquesta col.lecció, segur que val la pena.
    Quina bona pinta que aquestes coques, la veritat és que no sé si decantar-me per la dolça o per la salada.
    Petonets

    Rosa Maria

  14. Qué buenos! El de chocolate tienta, pero los panes con romero, me encantan. Recuerdo una focaccia que estaba riquísima. Probaré con el tuyo

  15. Hooola!

    Mama: n’hi ha al congelador marró, en pots agafar! ;)
    Sandreta: vaig pensar en vosaltres, recordes que et vaig demanar una recepta? però com que m’havies dit que el vau trobar massa oliós al final em vaig decantar per aquesta!
    Gemma: és veritat, i jo de moment crec que passaré sense l’amassadora, no en faig gaire sovint de pa i així la recompensa també és doble!
    Sílvia: doncs prova’l que us agradarà! a casa meva no en mengem gaire sovint d’aquest, però a mi m’agrada molt!
    Cris: sí, aquest pa s’ha d’amassar molta estona, és un bon exercici de braços!
    Catieu: doncs vaig pensar en la teva coca de romaní i xocolata!!!
    Abril: gràciees!!
    Mònica: doncs el llibre que tenen està molt bé, jo el vaig trobar a una llibreria-papereria qualsevol i no m’ho vaig pensar gaire per comprar-lo!
    Judith: jo no tinc tota la col·lecció però està molt bé! i lo del forn… no m’ho diguis gaire que ja se m’han acudit un munt de coses per fer-hi! jeje
    Irma: ara toca intercanviar-nos: tu el pa de coca i jo la fougasse!!
    Helena: gràcies a tu també! tens raó, la xocolata és la reina de les cuines!
    BlauKitchen: jeje jo tampoc sé amb quina quedar-me, la de xocolata la trobo divertida i la de romaní és molt aromàtica!
    Rosa Maria: aquesta col·lecció està molt bé, i no tot és de cuina sinó que hi ha diferents temàtiques.
    Maite: a mi la focaccia de romero tambien me chifla!!

    Petonets i moltes gràcies per la visita! :)

  16. M’anoto la recomanació bibliogràfica: aquests pans de coca tenen una pinta tremenda! No crec que m’atreveixi amb la recepta del 15 d’aquest mes…

    Petonets!
    Anna

  17. Quina bona pinta té aquest pa!!

  18. Hola!!

    Anna: bona anotació! per què no? segur que t’hauria quedat la mar de bé, li has de perdre la por!! ;) gràcies guapa!!
    Gent: gràcies, i això que vosaltres sou uns experts! :)

    Petons i gràcies per la visita!

  19. T’ha quedat tan bonic com deliciós … M’encanta aquest pa de coca que ens portes, a casa acostumem a menjar un de semblant però clar el compro a la fleca …
    un petó

  20. Quina feinada Bet…!!. Estic segur que està bonissim, però la feinada fa por. Salut!!

  21. Doncs m’agradarà provar el de romaní, perquè segur que es boníssim!
    Petons

  22. Hola!!

    Donibaneko: moltes gràcies! doncs ara ja ho saps… no teniu excusa, ja veuràs que us quedarà bé.
    Ricard: és veritat, porta força feina però la recompensa s’ho val, es clar que també se’n poden comprar de molt bons i estalviar temps!
    Margarida: si el proves ja m’ho explicaràs! a mi el de romaní també em va agradar molt!

    Una abraçada i gràcies per passar per aquí!

  23. este pan es excelente para untar con un poco de tomate, sobrasasa, queso y ponerlo a la tostadora hasta que quede crujiente……se los recomiendo!

Moltes gràcies per la teva visita!! :) si ho vols, pots escriure un comentari aquí:

