Rubió, Jornades del patrimoni i “mar i muntanya”

Aquest cap de setmana passat van ser les Jornades Europees del Patrimoni 2011. Per aprofitar-les, el Consorci de l’Alta Anoia va organitzar dues excursions. La primera va ser dissabte, al Castell de Boixadors i la Torre de la Manresana; la segona va ser diumenge, a l’església de Rubió i el poble de Copons.

Vaig tenir la sort de poder fer de guia de la nostra església. Estava feta un sac de nervis, era la primera vegada que feia de guia, no sabia quanta gent hi hauria al final, ni si els hi sabria explicar bé, etc… Ja feia molt temps que ho sabia, però finalment va arribar el dia. Aquell matí em vaig llevar aviat i vaig anar a esmorzar a un dels restaurants del poble, on havia quedat amb l’alcalde perquè em donés les claus de l’església.

Rubió és un municipi molt extens, però té molt pocs habitants (poc més de 200). El paisatge és preciós, però el poble està format per masies disperses i el nucli és tan petit que no té ni carrers. Això depèn de com t’ho miris és bo o dolent: té molt encant i si el que busques és descansar, perfecte! Des de la comissió de festes intentem organitzar moltes coses, però la majoria de la gent és gran, i pels joves no hi ha les facilitats ni les activitats que es poden trobar a altres pobles.

Quan feia una estona que esmorzàvem, va arribar el grup de gent amb un minibus i també van entrar a esmorzar. Mentre ells esmorzaven, vam anar a obrir les portes de l’església, encendre els llums, etc. Llavors vaig tornar al restaurant, on vaig estar parlant amb la noia que portava el grup i quan tots van haver acabat d’esmorzar, vam pujar tots junts cap a l’església.

Els hi vaig explicar que aquesta església és singular degut al seu caràcter de fortificació, doncs formava part del conjunt del castell i la seva situació privilegiada feia que des d’allà es pogués controlar bona part del territori. Anteriorment hi havia hagut una església romànica (s. X-XI) i quan la població va prosperar van poder alçar el temple gòtic (s.XIV) en el mateix lloc que l’altre, d’aquesta manera podien continuar fent servir la romànica fins acabar les obres.

Potser per ser una església gòtica l’interior pot semblar senzill, però per mi aquesta senzillesa és el que la fa més especial… I és que només d’entrada no fa falta mirar les parets ni les capelles… només d’entrada els ulls dels visitants es queden fixats en el retaule. Aquest retaule va estar a punt de perdre’s durant la guerra civil, però gràcies a uns quants homes del poble, va poder ser recuperat abans que se l’enduguéssin ves a saber on. És de la mateixa època que l’església, pintat sobre fusta i de dimensions força grans.

Un cop acabada l’explicació, la gent va poder passar a veure la caixa de les 3 claus, van poder baixar a les sitges i alguns van pujar al campanar. Com que encara teníem temps, vam visitar la plaça de l’ajuntament i vam poder veure les restes del castell, del qual només se’n pot percebre la part baixa de la torre circular.

Si algun dia voleu venir de visita, ja ho sabeu!! ;)

_______________________________________________

Avui som dia 28, i com molts ja sabeu, és l’últim dia per presentar les propostes al Memòries d’una Cuinera. Aquesta vegada he tardat molt, i fins i tot ara no estic gaire convençuda de la meva proposta… però ja està feta i no hi ha marxa enrere ;)

Ens van proposar fer un “mar i muntanya”. No calia que fos la recepta clàssica, només feia falta incorporar ingredients de mar i de muntanya.

Aquest és un plat molt ràpid que fins i tot serviria per endur a dinar a la feina o a la universitat, es clar que acabat de fer és molt més bo!

Ingredients:

filets de rap, botifarra

patates, ceba i poma

olivada, oli d’oliva i mel

Com ho fem?

Demanem a la peixatera que ens prepari el rap a filets o rodanxes (de vegades hi ha ofertes molt bones si el comprem sencer, i el cap es pot fer servir per fer fumet).

Primer de tot preparem les patates: en una paella hi posem una mica d’oli i hi coem la poma tallada a dauets. Mentrestant tallem les patates i la ceba, i les coem al microones durant 7 minuts amb l’estoig de silicona o bé en un plat de sopa i tapades amb film transparent (punxat).

Quan les patates estiguin llestes, les afegim a la paella on hi ha la poma, i amb el foc mitjà les anem remenant fins que les veiem dauradetes (quedaran una mica desfetes).

Llavors, a la mateixa paella hi fem els trossets de botifarra. I el rap el fem a la planxa.

Per amanir: barregem l’olivada amb una mica d’oli d’oliva i mel.

Comments

  1. Deliciós!

  2. No entenc per què no n’estàs convençuda. Jo el trobo ben bo!!!

    M’hauria encantat participar en aquesta vista guiada. Haurem d’anar a conèixer Rubió!

    petonets

  3. quina sort tenir-ye de guia!!! jo m’apunto amb els nois del Taller de cuina! jijijiji. A mi em sembla una aportació fantàstica pel Memòries!!! a més la presetació és exel·lent!!!! ets una artista!!!! molts petonets bonica i moltíssimes gràcies per participar!!!!

  4. Jo vinc amb els nois del taller i la judith, eh?! Que com a historiadora de l’art a mi això m’encanta! què valenta, posar-te allà davant no és fàcil!! jejeje
    I la recepta a mi em sembla genial, me’l menjaria mooooolt a gust!! Boníssim, m’encanta el rap!
    Petons
    Sandra

  5. És un mar i muntanya molt original, per què no estàs contenta? A ,mi em sembla que ha de quedar molt bo ;)

  6. Hola guapes!!! :)

    Doncs realment la recepta estava molt bona, però feia tants dies que hi pensava, que m’havia imaginat altres coses diferents, potser és només psicològic… però moltes gràcies a totes!!
    I pel que fa la visita a Rubió… després del que m’heu dit, estic pensant d’organitzar-ne una! què us semblaria? ja n’anirem parlant!!

    petonets i gràcies per la visita!

  7. Bet, és psicològic, t’ha quedat genial!
    Moltíssimes gràcies per participar.

Moltes gràcies per la teva visita!! :) si ho vols, pots escriure un comentari aquí:

