Intensiu de masses, pans, coques… Pa Bordeta-Bertinet (IV)

Era el mes de novembre de l’any passat quan els hi deia a la Sandra i el Xavi d’Els fogons de la Bordeta que em guardava la recepta i el vídeo per fer aquell pa “ben aviat”.  Això de dir… me l’apunto, ho faré aviat!! ja veieu com va, han passat 10 mesos… Però mai és tard si el moment arriba i aquí em teniu a l’ intensiu de fer pa, amb el mètode Bertinet.

La Sandra i el Xavi tenen un blog fantàstic, molt dinàmic, ben explicat i amb unes fotos molt ben fetes! i a més són uns dels creadors de la Recepta del 15. Sé que per molts no necessiten presentació, però ho explico per si hi ha algú que va despistat!

Doncs bé, aquest mètode per fer pa s’ha de dir d’entrada que val molt la pena. Porta bastanta feina, sobretot perquè el procés d’amassat és llarguet, si el proveu de fer, fareu un bon exercici de braços!! Però la recompensa és molt bona.

El procés d’amassat consisteix en donar molt aire a la massa, seguint el mateix moviment durant almenys 20 minuts (per no dir mitja hora…) primer lentament i després més ràpid. S’ha de procurar que a la cuina no hi faci gaire calor, així que una bona hora per fer-lo és el vespre, quan l’aire comença a córrer i podem obrir les finestres.

Us deixo el vídeo del sr. Bertinet, on explica les proporcions de la massa i que us serà molt útil per entendre el procés d’amassat. Jo fins que no me’l vaig mirar no em vaig atrevir a començar! Dura 20 minuts però explica certs trucs que més val veure’ls…

La molla queda esponjosa i la crosta queda autèntica, animeu-vos a fer-lo perquè no us en penedireu! Quan el volia fer vaig veure que no tenia prou farina, només 400g! però vaig adaptar les proporcions i després vaig pensar que per ser la primera vegada més val treballar amb poca massa, a la propera ja faré servir 1kg de farina! Amb la massa que m’ha sortit, jo n’he fet dues barres (una de normal i l’altra en forma d’espiga) i 5 panets mitjans. Mentres estàs en el procés d’amassat penses… el sr.Bertinet ens ha estafat, aquesta massa continua enganxosa… Però amb paciència al final queda ben lliseta i sense enganxar-se!

Igredients:

400g de farina de força, 280g d’aigua, 8g de llevat fresc i 8g de sal.

Com ho fem?

1_ Barregem el llevat amb la farina, que quedi bastant desfet.

2_ Afegim part de l’aigua (en reservem una miqueta) i la sal. Comencem a amassar amb l’ajuda d’una espàtula de plàstic. Acabem d’afegir l’aigua i continuem treballant amb l’espàtula.

3_ Quan sigui homogènia la treiem del recipient i la posem damunt una superfície llisa. No fa falta enfarinar la superfície, i tampoc s’ha d’afegir farina a la massa… estarà enganxosa però si teniu paciència després canvia ;)

4_ Aquí és quan comença el procés d’amassat “màgic”: es tracta d’agafar la massa per sota, amb els dits entreoberts, aixecar-la, picar-la contra la superfície, i estirar. Dobleguem per sobre d’ella mateixa i tornem a començar. En el vídeo que us he deixat a dalt, ho entendreu perfectament, una imatge val més que mil paraules!

5_ El procés d’amassat es comença a poc a poc, i després es fa més ràpid. Ens podem ajudar d’una rasqueta de plàstic per ajuntar la massa que va quedant per la superfície, però no hem d’afegir farina!!

6_ Tota l’estona (20 minuts llargs) haurem tingut la massa ben enganxada als dits. En el moment que ja no s’enganxa a la superfície i es comença a desenganxar dels dits, vol dir que falta poca estona perquè estigui llesta.

7_ Quan ja la tinguem ben lliseta, posem una mica de farina a la superfície, i dobleguem la massa sobre ella mateixa unes quantes vegades. La deixem fermentar 1 hora en un recipient i tapada.

8_ Quan ja ha llevat, la tornem a posar sobre la superfície i la dobleguem sobre ella mateixa com si fos un tríptic. Llavors ja està plena de “vida” com diu el sr.Bertinet! I podem començar a fer les formes dels pans. (barres o panets)

9_ Els deixem reposar sobre un drap de cotó i separats entre ells com veieu a la fotografia de dalt, durant 1 hora.

10_ Ara ja està llest per acabar de donar les formes al pa: fer les espigues (amb l’ajuda d’unes tisores), talls a les barres o creus als panets.

11_ Enfornem (preescalfat a 250ºC) fins que veiem que agafa el color torradet, si us agrada més torrat o més blanquet això ja depèn de cadascú! Jo la propera vegada el deixaré una estoneta més, m’agrada més torradet! Quan el treiem recordem que s’ha de refredar damunt d’una reixeta.

I ja està a punt per fer uns bons entrepans… o per menjar amb oli i xocolata!

Comments

  1. Nena, ens has fet pujar molt els colors! Bordeta-Bertinet diu, jajaja què ets mona! :P
    T’han quedat genials les barres, a mi la d’espiga m’enamora, queda tan bonica! Avui hem comprat farina, a veure si el Xavi es posa a fer braços i em fa unes barretes… que a mi reconec que em fa més mandra! jajaja
    Moltes gràcies pels “piropos”, ets un solet!
    Petonets preciosa
    Sandra

  2. Ets genial Bet, jo no m’atreviré pas a fer pa, ho he trobat bastant complicat. El Sr. Bertinet en te la mà trencada i li queda fantàstic. Et felicito perqué a tu t’ha quedat igual de bé que a ell. Petons.

  3. MERCÈ-destapant cassoles says:

    Això de fer pa és ben bé un món a part… fins i tot jo diria que a part de la cuina…Trobo que és un seguit de requeriments, temps, variabilitats de blat, de temperatura, de ferments, de processos…que ho fan un TEMA per si sol, complet i variat, senzill i complexe a l’hora… Te n’has sortit amb matricula!!!. Que n’és de bonic fer el pa a casa,oi?, però reconec que a vegades em fa mandra posar-m’hi… UN 10 PER AQUESTS PANETS I BARRETES!, A reveure.

  4. Visca els de la Bordeta i tu! perquè t’asseguro que fer un pa així no és tan fàcil!!!!! al final aconseguireu que m’entrin les ganes de fer-ne!!!!! ;))))) t’ha quedat molt i molt xulo!!!! Petonets

  5. T’estàs tornant una experta sobre el tema, je je je…
    Fer pa a casa enganxa, oi? és d’aquelles coses gratificants de veritat.
    Tot i que jo crec que m’espararé a que passi la calor i comenci la fresqueta, perquè encara fa moooolta mandra encendre el forn ;)

  6. Eiiiii, que vaig fer les pites. Em van quedar super bones. Aviam si ho penjo al bloc o et passo fotos.

    Gràcies per compartir la recepta!!!!

    Petons. Irma

  7. Hola noies!

    Sandreta: es clar, és el pa Bordeta-Bertinet, perquè si no l’haguéssiu compartit al blog, ni me n’hauria enterat! jeje i és boníssim oi? a mi la barra d’espiga també m’encanta! Algun dia en tornare a fer, però és veritat que fa mandritis :P
    Carmina: moltes gràcies, jo al principi tampoc m’hi atrevia… Si vols pots començar pels panets que vaig publicar fa uns dies, són més fàcils i així després t’atreveixes amb aquest, què me’n dius?
    Mercè: tens raó, és un món a part… i a mi em queda moltíssim per aprendre! La veritat és que fer-lo seguint receptes està molt bé i és gratificant, però els que en saben de veritat, els que s’inventen mètodes i maneres noves, que saben combinar tota aquesta llista de requeriments… ells sí que tenen mèrit!
    Judith: d’això es tracta, fer-vos picar el cuquet ;) ja espero les teves provatures eh?
    Gemma: experta no ho sé… però enganxada sí! tens raó, ara fa mandra obrir el forn, però al pis de bcn aquell forn que tenim no funciona… així que aprofito per fer-lo a casa! per Nadal faré una altra tanda.
    Irma: a si? com me n’alegro!! oitan, penja-les al blog i així els teus amics també les podran fer, tinc ganes de veure-les!

    Petons a totes!

  8. Ai… El Sr. Bertinet quin gran mestre… La seva massa dolça la faig servir tant i tant que mai li podré agrair prou la recepta. Es que fer pa a casa és una passada, l’ olor, veure’l com creix…

  9. Quines ganes m’han entrat de fer pa!!!! Mare meva ja puc imaginar-me l’olor de la cuina. Per cert l’espiga t’ha quedat super professional….
    Petonets

Trackbacks

  1. […] coca ja us aviso que haureu d’estar una bona estona pastant! Si voleu podeu tornar a veure el vídeo que vaig enllaçar a l’alta entrada per refrescar la […]

Moltes gràcies per la teva visita!! :) si ho vols, pots escriure un comentari aquí:

