Vitello Tonnato i els tòpics d’un país.

Tinc un llibret molt dinàmic i divertit que barreja el còmic amb els tòpics de cada país de la comunitat europea (els que hi havia el 1996, any de l’edició del llibre).

No sé a quanta gent ho van preguntar, però si a mi m’haguéssin demanat les primeres 5 coses que se m’acudeixen quan penso en espanya… no hauria contestat ni Barcelona, ni Juan Carlos, ni Paella, ni “corridas de toros”… potser en l’art sí que hi hauria pensat, però els que em coneixeu sabeu que hauria donat respostes molt diferents.

Això suposo que deu passar en cadascun dels exemples, i en el cas d’Itàlia les respostes van ser: Roma, Pasta, Art, Sabates i Pavarotti. No sé què hauria contestat un italià, potser alguns haurien coincidit en tot i altres en res. L’Itàlia que nosaltres ens imaginem és segurament molt diferent a la real,  només cal veure la pel·lícula Caro Diario de Nani Moretti, on a la primera part ens fa passejar per una Roma desconeguda per la majoria de nosaltres. El mateix passa amb l’Itàlia gastronòmica, que no només està formada per pasta, pizza i gelats.

Carn o peix? doncs les dues coses alhora, i és que el plat italià Vitello Tonnato combina a la perfecció la carn de vedella amb la tonyina. A la meva mare li surt molt bo, el va aprendre a fer fa anys i a tots ens agrada molt. És un plat ideal per l’estiu ja que es menja fred, es pot deixar fet del dia anterior i menjar-lo directament a l’arribar de la platja o la piscina. Encara que la barreja en un principi pot semblar peculiar, la veritat és que queda molt fi.

Ingredients:

1 rodó de vedella.

Per coure la carn: Aigua, 1 copa de vi blanc, 1 porro, 1 pastanaga, api, sal, pebre i 1 fulla de llaurer.

Per la salsa: 1 ou, 200ml d’oli d’oliva suau, unes gotes de suc de llimona, 1 llauneta de tonyina, 2 filets d’anxova, i unes quantes tàperes.

Com ho fem?

Primer de tot dir que en el nostre cas hem fet servir jarret de vedella, una peça de carn que costa una mica de coure i pot quedar dura segons com la preparem, però per fer aquest plat serveix perfectament.

Posem la carn en una cassola i la cobrim amb aigua i la copa de vi. Hi afegim el porro, la pastanaga, una mica d’api, la fulla de llaurer, la sal i el pebre (més o menys al gust de cadascú o segons el que tingueu). Tapem i el deixem coure a foc baix durant almenys 1 hora i mitja. Es pot girar la peça de carn un parell de vegades perquè la cocció sigui més homogènia però tampoc és obligat.

Un cop cuita, és important que la deixem refredar dins la mateixa olla i sense treure el brou.

Quan ja està freda, la tallem a talls fins i preparem la salsa per acompanyar.

Per fer la salsa, posem tots els ingredients en el pot del túrmix i fem com si fos una maionesa, començant des de baix i pujant molt  a poc a poc. Finalment hi podem afegir una mica del brou que ens ha sobrat perquè hi dóni gustet.

Els que no conegueu aquest plat, espero que us animeu a fer-lo, us sorprendrà! ;)

Comments

  1. Ho vaig provar fa temps i em va agradar força, s’haurà de tornar a tastar… té molt bona pinta!
    Itàlia té tanta cosa bona a part de pizza, pasta i gelats… però els tòpics de vegades són inevitables degut a la desconeixença que tenim tots plegats!
    Petonets reina!
    Sandra

  2. Sandreta: a mi personalment m’agrada molt, si el torneu a tastar ja m’ho explicareu!! quan vaig estar a itàlia, el primer dia per sopar m’esperava pasta o pizza… i va ser un sopar molt bo i molt diferent!! En canvi quan vaig estar a londres, em van donar pasta moltes vegades, després diuen dels tòpics ;) molts petonets i gràcies per venir sempre a visitar-me per aquí!!

  3. Aquest plat m’encanta, és fàcil de preparar i molt “resulton” a l’estiu. Jo el vaig aprendre d’una cosina argentina i tot i que és semblant al teu, pel que fa a la cocció del tall de carn, la salsa és una mica diferent.
    Jo la faig la salsa amb un iogurt natural, 6 cullerades de maionesa (pot ser de pot), el suc de mitja llimona, sal sucre, una llauna de tonyina i dos filets d’anxova. Si la salsa resulta una mica espessa l’alleugereixo amb una mica de crema de llet.

    També resulta espectacular.

Moltes gràcies per la teva visita!! :) si ho vols, pots escriure un comentari aquí:

