El pa, el supermercat d’Ikea i el nou Svensk Hällakaka.

Si el pa ja és diferent entre dos forns del mateix barri, no és d’estranyar que aquest aliment sigui tan conegut però alhora tan diferent a tot arreu del món. El pa m’intriga, i és que quan vaig a un forn nou, a un poble diferent, o a un país diferent, ja espero trobar novetats.

Cada dia passo pel davant del Turris, del Molí Vell, del Paul, del Maxipa, del Crustó i també del Fornet, la pastisseria Baixas i la Canal… els tinc tots concentrats a 5 minuts del pis, de camí a la universitat. No tinc camins alternatius, passi per on passi sé que me’n trobaré un o altre. Pensareu… Quina sort!! oi?  Sort per la vista, l’olfacte i el gust, però per la butxaca ja no tanta! Confesso que he entrat a cadascun d’ells unes quantes vegades, però al final sempre em quedo amb el forn del barri de tota la vida… on, què carai, el pa també el fan molt bo!

Pa de núvol, d’espelta, de kamut, de xocolata, pipes, panses o nous, d’olives, de formatge, de taronja, de beicon i festucs, de tomàquet, carxofes o espinacs!!! (aquest últim, evidentment de color verd ;) ) Bagels, baguettes, vienesos, gallecs, xapates, llonguets, panets i fogatins es fan la competència davant les cues que produeixen, davant de tots els ulls que se’ls miren amb delit…

No us passa que us perdeu la primera vegada que entreu a un mercat nou? Quan estic a l’estranger, m’encata entrar als supermercats, fins i tot s’hi poden aprendre més coses que a algun museu avorrit… ;) Descobreixes unes galetes boníssimes i te’n compraries 50 paquets perquè saps que no les trobaràs quan tornis, descobreixes formatges diferents, xocolates, conserves i tota mena de productes nous…És per això que m’agrada anar al supermercat de l’Ikea, realment no sé si aquell menjar és típic de suècia o simplement ho fan veure, però és diferent a la resta de supermercats, i només pel fet de provar coses noves ja val la pena.   

Les melmelades, les galetes i el salmó ens encanten. Però del que en sóm més fans és del pa. Quan hi anem sempre aprofitem per carregar amb uns quants paquets d’aquell pa rectangular, tou, finet i amb un toc d’anís; és perfecte per fer rotllets amb tot tipus de farcit. La darrera vegada que hi vem anar, després de passar pel magatzem de mobles, vaig anar a la part del supermercat amb una idea prefixada: ja sabia que hi havia un nou pa i tenia ganes de tastar-lo. En vam comprar dos paquets i la veritat és que ens ha encantat!

Es diu Svensk Hällakaka, que segons el traductor és “pastís pour suec” i hällakaka a seques vol dir: “abocar la coca”.

És flonjo, suau, agradable al tacte, té bona mida, atipa lo just, combina bé amb molts farcits… és fantàstic! Nosaltres l’hem preparat així, però podeu aportar idees, tots els suggeriments seran benvinguts!Ingredients:

Pa Svensk Hällakaka

Farcit 1: verdures per fer al forn: pebrot, carbassó, porro, albergínia, espàrregs… les que tingueu!

Salsa: iogurt, mostassa en gra i oli d’oliva.

Farcit 2: camagrocs secs, porro, tomàquets petits i beicon.

Com ho fem?

Si treiem el pa i el deixem descongelar sobre el marbre amb pocs minuts el tindrem llest, però us recomano posar-lo a la torradora directament congelat, calent és més bo!

Pel farcit 1: Posem les verdures tallades al forn, amb oli d’oliva i un polsim de sal. A 200ºC durant mitja hora.

Per la salsa: barregem bé 2 cullerades de iogurt, una culleradeta de mostassa i un rajolí d’oli d’oliva.

Pel farcit 2: hidratem els bolets, tallem el porro a rodanxes, i el beicon a trossets petits. Ho saltegem amb oli d’oliva i a última hora hi afegim els tomàquets.

Posem la quantitat que volguem damunt del pa, una mica de salsa… dobleguem i ja es pot menjar!

Altres suggeriments:

– philadèlphia i salmó.    – tomàquet, anxoves i formatge.     – escalivada.

– philadèlphia i codonyat o alguna melmelada

Comments

  1. Uf, quina salivera!! No saps la gana que tinc! Jo em quedo amb les teves dues versions… la setmana que ve he d’anar a Ikea i el compraré segur!
    A mi em tornen boja els forns, em compraria tot tipus de pans… però com el pa del forn Costa de la Creu Coberta al meu barri pocs! :P Aquí fent propaganda! jajaja
    Aquests dies m’he atipat a menjar pa moreno mallorquí, que el fan sense sal i és genial per untar-lo de sobrassada a dojo! jejeje
    Petonets preciosa!

  2. Sandreta! doncs ja m’explicaràs com el feu si compreu pa d’aquest, ja veuràs que us agradarà! si algun dia vinc a fer un tomet o visitar-vos també buscaré el forn Costa! Segur que a Mallorca heu menjat coses boníssimes, ja estic esperant la crònica eh! ;) estic pensant que fa molt temps que no menjo torrades amb sobrassada….quina gana que m’has fet agafar tu a mi també! petonets!

  3. Hola TastaRutes! No coneixia el teu blog i a primer colp d’ull m’ha agradat molt. Et seguiré! Gràcies per la visita!

  4. Parlant de producte suec, ara fa un parell d’anys vàrem “viure” uns 15 dies allà i en concret a Malmo (just al sud tocant Copenhaguen). Va ser amb motiu d’un dels meus “intercanvis d’apartaments” que feia. I al disposar de “casa i cuina”, sumat amb que als restaurants no es menja massa be, vaig començar a explorar els súpers del barri, per al menys assegurar el sopar.

    I si que hi havien pans d’aquests com els que descrius de molts tipus. I un en concret, encara el recorda el meu fill de tant que li agradava i els menjava a totes hores amb formatge o salmó fumat per sobre i ruca…

    I comparteixo amb tu la passió per entrar i mirar mercats i restaurants. Ja siguin de la quinta forca o d’aquí mateix i encara que no necessiti res o per questions de logística no pugui comprar per estar a hores de distància d’un frigorific.

  5. sí!! ens encanta entrar als súpers dels llocs on viatgem!!! sempre cau alguna coseta. Però a l’Ikea crec que tardarem a anar-hi. El dissabte passat hi vam anar i a l’Yves li van robar el móbil… (kbrits!!!) aixíq ue m’hauré d’esperar per remenar pel super! jajajaajjaja. Petonets guapa

  6. És el millor de l’Ikea, la secció de menjar i els tovallons de paper!

  7. Hola.
    Ains… els forns són una perdició… per la butxaca, és veritat! Aquest pa no el conec, es que fin fa ben poc que mai havia entrat al super de l’Ikea, però la darrera vegada vaig anar amb un blocaire, la Neus de Cocinando con Neus i em va summergir… les galetes de xocolata cruxent són un vici. Provaré aquest pa amb els teus suggeriments i propostes. Gràcies!!

  8. Entrepans: m’alegro que t’hagi agradat, gràcies per passar per aquí i fins aviat!
    Ricard: m’agrada saber que realment és menjar de suècia! quina sort poder-lo menjar “in situ”, he sentit a parlar d’aquests intercanvies però no sé si ho feies pel teu compte o per algun tipus d'”agència”, de totes maneres segur que és una bona experiència!
    Judith: doncs els de l’Ikea ja es poden espavilar, aquesta última vegada que hi vam anar, un noi també es queixava que li havien robat el mòbil!!! vaig pensar que seria cosa d’un dia però ja veig que a partir d’ara serà un lloc on també s’haurà de vigilar el bolso de ben a prop…
    Irma: sóc una gran fan de l’ikea… i m’encanta muntar els mobles!! això sí, sempre espero arribar al final del recorregut per entrar al supermercat.
    Eri: sempre s’aprenen coses noves! i encara més quan vas amb algú a qui també li agrada el tema, aquelles galetes són boníssimes oi? ja em diràs si t’ha agradat el pa!

    Petons i gràcies per passar per aquí!

  9. Bet…. Mira http://www.homelink.org
    Es pot xafardejar sense problema…. L’únic q si es vol contactar amb els de la casa q et fa gràcia, és quan cal pagar quota. Però es pot mirar i buscar.
    Jo hi tins bones experiències i no sé de cap de dolenta….
    Marxo a Alsàcia el divendres matí i estaré menys connectat, tot i que l’IPad viatga amb mi…

  10. Aquest pa no m’encanta no, em rexiflaaa!!! s’acaba en un obrir i tancar d’ulls! has provat un que es rectangular i pla???!! és dolç i untat amb una mica de nocilla i atmetlla…uffff…..jajja prova’l!! petons

Moltes gràcies per la teva visita!! :) si ho vols, pots escriure un comentari aquí:

