Petites coques de Sant Joan – Memòries d’una cuinera –

“Nit de foc, de nou solstici, terra i cel apleguen cants, si la flama diu Països, cada estel diu Catalans”

Ja hem passat una altra revetlla de Sant Joan, la nit màgica, la nit més curta, la nit de focs i de revetlles, la nit que molta gent espera ja que per molts significa l’inici d’unes vacances, d’un gran estiu, d’un gran viatge, d’un gran amor, de sopars a la fresca, de concerts i festes majors…  En una nit tan especial i tan nostra no hi pot faltar la coca de Sant Joan, és per això que aquest mes, des del blog  Memòries d’una cuinera ens conviden a preparar-la. Si no coneixeu aquest blog, us convido a visitar-lo, l’han fet la Judith, l’Yves i la Mònica i cada mes proposen receptes d’ara i de sempre per fer-ne un recull entre tots.

De coques de Sant Joan n’he vist de diferents tipus, però la més típica és la coca adobada o de brioix, amb crema i pinyons o fruita confitada, també pot ser de llardons, de xocolata… Us deixaré amb un vídeo molt divertit  on defineixen molt bé la que és de totes les coques, la més elegant ;) És un vídeo del clàssic musical “la Nit de Sant Joan” de DAGOLL DAGOM:

A casa nostra no hem fet mai coca de brioix, cada any per Sant Joan fem la mateixa coca, amb crema, pinyons i pasta de full. Aquesta vegada també n’hem fet de xocolata, perquè els que no vulguin crema també en puguin menjar!

Ingredients:

Una làmina de pasta de full

Per la crema: un pot de crema de llet de textura espessa, un rovell d’ou, un culleradeta de sucre blanc, mitja culleradeta de sucre avainillat, mitja de canyell i unes gotes de suc de llimona.

Per la xocolata: gotes de xocolata negra

Per la cobertura: sucre blanc, pinyons, ammetlles trossejades i anís.

Com ho fem?

Primer de tot preparem la crema: en un cassó amb el foc fluixet hi posem la crema de llet, amb els sucres i la canyella, remenem bé i hi afegim unes gotes de suc de llimona. Hi afegim l’ou i continuem remenant fins que espesseixi. La deixem reposar.

Podem fer una coca sencera o diverses d’individuals, si és així tallem el doble de rectangles com coques volguem fer, un serà la base i l’altre la tapa. Un cop els tinguem, els farcim amb la crem o les gotes de xocolata, tapem i apretem les vores ja sigui amb els dits o amb una forquilla.

Preescalfem el forn a 180ºC i mentrestant posem els pinyons i l’ammetlla trossejada per sobre la coca, apretant una miqueta perquè després no es desenganxin. També hi posem sucre blanc, amb generositat!

Les tenim al forn uns 20 minuts aproximadament, quan les treiem, hi tirem inmediatament una culleradeta d’anís per sobre, i així es formarà aquella crosta tan característica, amb un gust molt dolcet.

Comments

  1. Nena, que boniques aquestes coques i que ben explicat! Encara que ja hagi passat Sant Joan les faré aviat! M’encanta, Bet, aquest teu blog. T’admiro, jo ho he pensat moltes vegades de fer-me’n un, però després penso que no sabria què explicar-hi… i no sé si m’hi podria dedicar tot el que voldria, en fi…! De moment, et felicito!! Petons.

    • Hola guapa! m’agrada molt que passis a visitar-me! :D oitan que les pots fer encara que no sigui Sant Joan, de fet jo també les faig altres vegades, són molt fàcils! ja m’explicaràs si t’han agradat ;) Berta, si et fas un blog aquí tens una seguidora eh! jo no sé com el faré quan torni a començar a la universitat però llavors ja el tindré una mica més per la mà, ara vaig una mica peix que diguem (hi ha moltes coses que encara no sé per què serveixen ni com funcionen!) Anima’t, que jo sé que tens moltes receptes bones per ensenyar! petonets

  2. Bet, m’encanten en versió mini! T’han quedat molt i molt xules… i segur que boníssimes!!
    Aquesta any també en vam fer de pasta de full amb xocolata, ens vam posar les botes!
    Bona aportació al Memòries :)
    Petonets bonica!
    Sandra

    • Hola Sandreta! moltes gràcies! ara que la vostra… era una passada eh!! Aquest cop he pensat en fer-les minis, perquè sinó la pasta de full quan la talles fa una mica de merder… i també perquè últimament els postres en versió petita els trobo més bonics. A mi la coca de brioix, crema i pinyons sí que m’agrada, però m’he de “resignar”, a casa meva no agrada gaire! petonets :D

  3. La versió de postres en racions individuals és molt bona pensada. Aquestes mini coques són una cucada
    Bona cuina

    • Gràcies Narcís i benvingut! ara he passat a visitar el teu blog i em sembla que ja hi havia entrat alguna vegada fent “tours” de la Recepta del 15! Cada vegada m’agraden més els postres en versió individual, són molt més pràctics! això sí, el dia de celebrar un aniversari, un pastís que faci patxoca també va bé! :)

  4. Hola Bet!
    Quan he vist el teu comentari i he llegit el teu nom. No sé perquè però he pensat amb la Betflorensa i ves per on. Ho he endevinat.
    Benvinguda al món blocaire!
    Les teves “minis” m’encanten i el teu bloc té un aire fantàstic.

    • Hola Núria, no t’he dit res perquè fos sorpresa ;) m’alegro que hagis passat a visitar el meu blog que és molt jovenet! i n’hi ha que ja teniu molta experiència… Moltes gràcies i ens anem veient per aquí i per allà :D

  5. Tot te una pinta bonissima!Potser l’estiu es un bon moment per donar sorpreses culinaries :P!Al final ja et contare que he apres i a quants estomacs he seduit o revolucionat ;)!un beso

    • Uooo tu per aquí ;) ja m’ensenyaràs tot allò que provis encara que sigui per foto eh! si necessites alguna cosa més, ja ho saps! ben aviat… hi haurà un gelat!! a veure si t’animes, podries muntar una paradeta a Mallorca :P petons!

  6. quina bona idea fer-les individuals!!! t’han quedat molt maques, i la versió de xocolata l’haurem de tastar!!! segur que ens encanta!!!! ës increíble com a cada casa les coques són diferents! quina varietat més bona estem recopilant! ja començo a pensar quina faré per Sant Pere! jijijiji. Petonets bonica i gràcies per participar!

    • Gràcies Judith! ja saps que m’agrada participar al Memòries! :D La versió xocolata a mi m’encanta, aquesta vegada hi vaig posar les gotes i prou, altres vegades primer faig una crema de xocolata, però no tenia temps!! ja em diràs si us han agradat! Ja tinc ganes de veure el recopilatori d’aquest mes, segur que ha tingut molt èxit! Sant Pere està a punt d’arribar, potser m’animo a fer-ne una de forner… ja ho veurem! petoneeets!

  7. Hola!!!!!!!
    M’alegro molt que hagis fet el pas cap al blog :)
    Molts ja et coneixem a través de la web de Cuines de tv3, però ara serà molt més fàcil seguir-te i deixar-te comentaris.
    Benvinguda a la blogosfera!!

    • Hola Gemma, i gràcies per la visita i la benvinguda! sí al final em vaig decidir, fa just una setmana que el tinc i la valoració és bona!! al Clubdecuines hi seguré participant, més endavant quan torni a començar el curs amb el blog ja tindré prouta feina… Però de moment hi ha tot l’estiu per endavant! fins aviat!! :D

  8. Què maques en format mini! Moltíssimes gràcies per participar al memòries.
    Petons.

  9. Hola Bet!, gracias por tus comentarios, y sabes?, todo lo que veo me gusta mucho y estas cocas de hojaldre ya las he guardado para hacerlas, tienen que estar riquisimas!
    Un beso

    • Holaa! gracias por pasarte por aquí ya ves que es un blog muy jovencito con apenas 3 entradas! ;) ya me contarás si las haces y te gustan, que me hará ilusión! besos

  10. Però que originals així petitones!!! Una molt bona idea que sens dubte copiaré…..

    • Catieu, copia copia! i després m’expliques si t’han agradat ;) són boniques oi? i molt pràctiques! (així t’estalvies fer merder al tallar-les… i ningú diu: ai jo un tall mes gros, jo més petit…!! :P) petons

  11. Eiii… com molen, no se m’havia acudit pas, i això que a casa seria el mes adient, no hi hà dos gustos iguals pel que fa a les coques… molt be!!!

    Mua!!

    • Hola Núria! doncs sí que és veritat, va molt bé, així les fas “personalitzades” i ningu es pot queixar ;) me’n alegro que t’hagin agradat! jo ara mateix els hi faria una mossegada…!! petons :D

  12. Boníssimes! I ben fàcils de fer! M’ho apunto! La versió en “petit” m’ha agradat molt! Petons

Moltes gràcies per la teva visita!! :) si ho vols, pots escriure un comentari aquí:

